Kyrö Distillery on vuonna 2014 perustettu kotimainen ruistislaamo, joka tuottaa viskejä, ginejä ja muita juomia. Kyrö Distilleryn tuotteet keräsivät jo pian aloituksen jälkeen palkintoja ja tunnettuutta myös kansainvälisesti. Tässä artikkelissa yksi Kyrö Distilleryn perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja Miika Lipiäinen kertoo yrityksen kansainvälisestä taipaleesta.

Millainen suunnitelma Kyrö Distilleryllä oli kansainvälistymisen osalta?

”Tiesimme alusta alkaen, että Suomen markkina tulee olemaan liian pieni meidän kunniahimoomme nähden. Pelkästään Suomen markkinan kysynnän avulla meillä ei olisi edes varaa rakentaa esimerkiksi tarvittavia tislauslinjoja. Se loi ajatusmallin, että ulkomaille on mentävä, jos haluamme tehdä toiminnasta kannattavaa ja saavuttaa tavoitteemme”, Lipiäinen kertoo.

Joskus kansainvälinen menestys voi siltikin yllättää.

”Aloituksen jälkeen yritys oli vielä hyvin pieni, mutta sitten alkoi tulla kansainvälisiä palkintoja ja PR-menestystä, joiden seurauksena myynti lähti vetämään paljon yli odotusten. Siitä alkoi parin vuoden putki, jonka aikana yritettiin ottaa kiinni”, Lipiäinen muistelee.

Kilpailumenestys siivitti kansainvälistä suosiota ja tunnettuutta

”Erityisesti viski on tuote, jota ihmisten pitää päästä maistamaan. Alussa teimme siis paljon jalkatyötä eli viskin maistattamista ja osallistumista kilpailuihin”, Lipiäinen kertoo.

Kyrö Distilleryn tuotteet voittivat jo varhaisessa vaiheessa useita kansainvälisiä palkintoja. Kilpailumenestys auttoi lisäämään brändin tunnettuutta ja sitä kautta Kyrö Distillery sai helpommin tuotteitaan myyntiin aitiopaikoille.

”Lähdimme hakemaan näyteikkunapaikkoja, joiden avulla brändi voisi saada tunnettuutta maailmalla ja kasvaa. Aika nopeasti olimmekin näkyvillä Lontoossa, Pariisissa, Singaporessa, Amsterdamissa ja Berliinissä. Paikkojen saamisessa auttoi kilpailuissa saavutettu menestys ja bränditarinamme, joka on persoonallinen, inhimillinen ja samaistuttava. Se tuntui purevan kaikkialla.”, Lipiäinen sanoo.

Strategia kansainvälistymiselle ja kansainväliselle kasvulle

Kansainvälistymistä ja kansainvälistä kasvua varten on hyvä laatia tavoitteellinen suunnitelma ja strategia.

”On tärkeää, että on selkeä suunnitelma kansainvälistymiselle. Tosin suunnitelman tulee olla myös joustava, sillä tilanteet muuttuvat eli suunnitelma voi olla enemmänkin pelikirja kuin ohje, jota noudatetaan sanatarkasti” Lipiäinen sanoo.

Hänen mukaansa Kyrö Distilleryn kansainvälinen strategia valmistui vuonna 2019. Vaikka strategia oli suunniteltu aikana ennen koronapandemiaa, se toimi hyvin myös korona-aikana joustavuutensa vuoksi.

Kyrö Distilleryn strategiassa korostui kasvumarkkinoihin panostaminen ja toiminnan vakiinnuttaminen niihin ennen seuraavia uusia valloituksia.

”Päätimme tehdä isoista kasvumarkkinoistamme oikein ns. kasvumoottoreita eli panostaa niihin kunnolla, sen sijaan että levittäytyisimme heti mahdollisimman moneen eri paikkaan. Suurimmilla vientimaillamme eli Saksalla ja Yhdistyneellä Kuningaskunnalla on valtavasti kasvuvaraa, joten tulemme pääasiassa keskittymään niihin. Toisaalta toimivan kansainvälisen kasvumallin ansiosta voimme alkaa arvioida myös seuraavia kohdemaita.”, Lipiäinen kertoo.

Millaisen vastaanoton suomalainen uusi toimija on saanut maissa, joissa on pitkät viskin- tai ginintuotannon perinteet?

”Vastaanotto on ollut todella hyvää sekä ginin ja viskin osalta! Erityisesti ginissä tuotteidemme laatu ja profiili ovat puhuneet alusta asti puolestaan”, Lipiäinen kertoo.

Lämpimästä vastaanotosta huolimatta alalla on myös tiettyjä ennakkoluuloja uuteen toimijaan ja sen tuotteisiin liittyen.

”Erityisesti viskiharrastajien keskuudessa on edelleen paljon pinttyneitä asenteita liittyen siihen mikä tekee viskistä laadukkaan. Esimerkiksi mistä ja miten laadun tunnistaa ja kuinka vanhaa viskin tai itse viskibrändin tulisi olla ollakseen laadukas. Koska meillä on hyvin uudenlainen tuote ja olemme yrityksenä vielä melko nuori, strategiamme on toimia brändillemme ominaisella tyylillä ja se on toiminut”, Lipiäinen kertoo.

Minkälaista ulkopuolista apua olette tarvinneet ja saaneet kansainvälistymiseen?

”Hyvä työporukka on tietysti ensisijaisen tärkeä kaiken liiketoiminnan kannalta. Kansainvälisen brändin luomisen osalta tärkeää on myös ammattimaisten yhteistyökumppaneiden valinta avuksi esimerkiksi brändäykseen, video- ja valokuvaukseen sekä taloushallinnon hoitoon. Tällä alalla on tärkeässä roolissa ovat myös erinomaiset yhteistyökumppanit tuotannon ja raaka-aineiden osalta, muun muassa paikalliset maanviljelijät”, Lipiäinen tiivistää.

Mitkä ovat Kyrö Distilleryn seuraavat tavoitteet kansainvälistymisen osalta?

”Aloittaessamme halusimme olla maailman tunnetuin ruistislaamo. Tislaamoista, jotka tislaavat pelkkää ruista sanoisin, että alamme olla tavoitteessa tai ainakin todella lähellä sitä”, Lipiäinen toteaa iloisesti.

Kotimainen yritys haluaa myös tuotteidensa avulla nostaa Suomen viski- ja ginikartalle.

”Yksi tavoitteistamme on ollut luoda erityisesti viskipuolelle uudenlainen brändi, joka nostaa Suomen ja Pohjoismaat viskialueena kartalle”, Lipiäinen kertoo.

Lisäksi yhtenä tavoitteena on luoda Kyrö Distillerystä sukupolvia kestävä brändi.

”Haluamme päästä mukaan joukkoon brändejä, joilla on omat faninsa, täysin omintakeinen makuprofiili ja persoonallinen tarina. Sekä tietysti, että meidän juomiamme nautitaan tästä vielä sukupolvia eteenpäin”, Lipiäinen sanoo.

Miika Lipiäisen 3 vinkkiä kansainvälisille markkinoille haluaville suomalaisille yrityksille

  1. Panosta yrityksen arvolupaukseen

”Etenkin kuluttajapuolella on tärkeää miettiä tarkkaan yrityksen arvolupausta. Mitä arvoa tuot asiakkaan elämään? Miten hän hyötyy siitä? Minkä ongelman ratkaiset? Lisäksi on tärkeää pohtia, onko arvolupaus sama kaikilla markkinoilla. Meidän arvoissamme olevat rehellinen hifistely, yhteisöllisyys ja huumori eivät ole vain sanahelinää, vaan niihin panostetaan oikeasti.”

  1. Kokonaisuuden tulee toimia kaikissa markkinoissa

”On hyvä pohtia miten tuotteen ja brändin saa sopimaan kohdemarkkinaan parhaalla tavalla. Onko jossain jo valmis asiakaskunta? Se selviää parhaiten menemällä paikan päälle ja tutustumalla markkinaan. Inhimillistä faktoria ei kannata unohtaa. Asiakasymmärrys ja ajan tasalla pysyminen on tärkeää ja sitä ei voi selvittää pelkillä tutkimuksilla.”

  1. Laadi strategia kansainvälistymiselle

”On tärkeää, että on selkeä suunnitelma kansainvälistymiselle. Suunnitelman tulee kuitenkin olla myös joustava, sillä tilanteet muuttuvat eli suunnitelma voi olla enemmänkin pelikirja tai raami kuin ohje, jota noudatetaan sanatarkasti.”

Rantalainen kansainvälistyvän yrityksen tukena

Rantalainen valikoitui Kyrö Distilleryn yhteistyökumppaniksi mm. kirjanpito-, reskontra- ja palkanlaskentapalveluiden osalta vuonna 2016.

Koska Kyrö Distillery on alusta alkaen tähdännyt kansainvälisille markkinoille, oli tärkeää, että taloushallinnon kumppanilla oli kykyä mukautua yrityksen tarpeisiin myös nopean kasvun ja kansainvälistymisen myötä.

“Voin ehdottomasti suositella Rantalaista kasvuhaluiselle ja/tai kansainvälistyvälle yritykselle, jossa sattuu ja tapahtuu. Tällaisessa yrityksessä on välillä saatava tietoa tai tehtävä asioita nopealla tahdilla ja siihen tulee löytyä joustoa kumppanin puolelta. Rantalainen tarjoaa tukea ja osaamista, joka on tärkeä apu kasvavalle yritykselle, jossa taloushallinnon asiat eivät kuulu yrityksen johdon päivittäisiin työtehtäviin. Rantalainen auttaa myös kehittymään ja tarjoaa lisäarvoa mm. tunnuslukujen ja sparrauksen muodossa.”

Rantalainen tarjoaa monipuolisia palveluita kansainvälisille markkinoille tähtääville yrityksille. Lue lisää Rantalaisen KV-palveluista.