FabricAI on vuonna 2018 perustettu asiantuntijaorganisaatio, joka keskittyy taloushallinnon automatisointiin kehittämällä taloushallinnon tekoälyä. Tässä artikkelissa FabricAI:n toimitusjohtaja Jarkko Tolvanen kertoo, miten yritys sai alkunsa ja kuinka yrityksen palveluidea kehittyi matkan varrella sekä antaa vinkkejä kasvuyrityksille.

Idea taloushallinnon automatisoinnille syntyi omien kokemusten ja haasteiden kautta

FabricAI:n toimitusjohtaja Jarkko Tolvanen on tuotantotalouden diplomi-insinööri, joka on aloittanut yrittäjätoiminnan yhdessä veljensä kanssa jo yli 10 vuotta sitten ja he ovat pyörittäneet monenlaisia eri asiantuntijaorganisaatioita, mm. tuotteistettuja online-palveluita.

Idea kirjanpidon ja muun taloushallinnon automatisointiin tekoälyn avulla syntyi omista yrittäjäkokemuksista.

”Aloittelevassa yrityksessä on aina tiukka budjetti ja tuntui, että emme saaneet ostamastamme kirjanpidon palveluista tarpeeksi irti pienellä budjetillamme. Aloimme pohtia mistä se johtuu ja selvisi, että suurin osa maksamastamme ajasta meni kuittien ja laskujen perkaamiseen, ja vain pieni osa lukujen tulkintaan ja muuhun meille lisäarvoa luovaan työhön. Siitä alkoi muotoutua idea, että miten esimerkiksi tekoälyteknologiaa voitaisiin tuoda avuksi rutiinien automatisointiin, jotta erityisesti pienet yritykset saisivat taloushallinnosta enemmän irti ja rahalle vastinetta. Tämä idea on siis lähtenyt liikkeelle omasta turhautumisesta ja ajatuksesta, että tämä voitaisiin varmasti tehdä paremmin.”

Palveluideaa voi joutua hiomaan, mutta se kannattaa

Aloittavana yrityksenä on oltava hyvä liikeidea, mutta samalla myös tarvittaessa valmis muokkaamaan tuotettaan tai palveluaan. Näin kävi FabricAI:lle.

”Olimme yhteydessä Rantalaiseen vuoden 2018 lopussa, jolloin ajatuksenamme oli tehdä tekoälypohjainen matkalaskusovellus. Esittelimme palveluamme Rantalaisen johdolle, josta vastattiin, että itse asiassa isompi ongelma on ostolaskut, voisimmeko me ratkaista sitä jotenkin tekoälyn avulla? Niinpä teimme aika nopeasti muutoksen ja sen jälkeen Rantalainen kiinnostui palvelustamme ja yrityksestämme myös sijoitusmielessä. Siitä ei mennytkään kuin vuosi eteenpäin ja sen jälkeen norjalainen Visma kiinnostui myös. Olemme siis menneet oikeaan suuntaan askel kerrallaan kumppaneiden avulla ja kanssa.”

Uraauurtavasta start-upista kasvuyritykseksi viidessä vuodessa

FabricAI:n aloittaessa toimintansa vuoden 2019 alussa yhtiö oli alansa ensimmäinen markkinoilla. Uranuurtajan rooliin kuuluu tiettyjä hyötyjä, mutta myös haittoja.

”Ensimmäisen markkinoilla olevalla yrityksellä taakkana on, että tulee itse keksiä, kehittää ja lanseerata kaikki, muun muassa sanasto ja miten palvelua markkinoidaan asiakkaille. Seuraavien yritysten on helpompi kartoittaa mitä muut toimijat tekevät ja kehittää omaa toimintaansa niihin peilaten.”

Teknologian kehittyessä markkinoille on tullut myös muita toimijoita.

”Nyt tilanne on muuttunut ja alalle on tullut jonkun verran erilaisia toimijoita, pääasiassa pieniä yrityksiä ja konsulttifirmoja. Yksi syy kilpailun lisääntymiselle on, että teknologia on kehittynyt niin nopeasti viimeisten vuosien aikana, että tietyntasoisen tekoälyn luominen ei enää vaadi yhtä paljoa työtä.”

Muiden toimijoiden kautta myös tietoisuus ja palveluiden kysyntä on lisääntynyt.

”Toimijoiden lisääntyessä myös tietoisuus palveluista kasvaa ja yhä useampi asiakasyritys kiinnostuu automaation hyödyntämisestä. Se on ollut hieno nähdä. Yritysten automaatioaste on kasvanut merkittävästi viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana.”

Jarkon top 3 vinkkiä kasvuyrittäjälle

  1. Hyödynnä ulkoistettuja palveluja täsmäiskuina yrityksen muuttuviin tarpeisiin.
  2. Pidä asiakkaasi aina mielessä. Menestys riippuu siitä, kuinka hyvin ymmärrät heidän tarpeitansa
  3. Keskity ja ratkaise yksi asia kerrallaan. Kasvuyrittäjänä on helppo hukkua monien eri tehtävien ja haasteiden keskellä

 

Lue myös FabricAI:n asiakastarina