Rantalainen ja Suomen Talouspalvelut yhteistyöhön

Nyt sinulla on käytettävissäsi myös Rantalaisen satojen taloushallinnon asiantuntijoiden osaaminen Suomen Talouspalveluiden yritysten lisäksi. Tutustu yrityskaupan taustoihin alla olevista artikkeleista tai kysy lisää sivun alalaidan yhteystietojen mukaisesti.

Suomen Talouspalveluiden Kaj Westerberg: ”Rantalaisen asiallinen tapa laajentua vakuutti”

Suomen Talouspalveluiden asiakkaat saivat hyvän kodin Rantalaisesta, kun yhtiö osti maaliskuussa koko Suomen Talouspalveluiden osakekannan. 

Kaikki viranomaiset, etunenässä Verohallinto, ajavat tiedonkulun ja asioinnin sähköistämistä, mikä pakottaa tilitoimistot panostamaan tietojärjestelmiin.

− Tilitoimiston täytyy kasvaa riittävän suureksi, jotta sillä on varaa omaan asiantuntijuuteen ja uusimpaan teknologiaan, sanoo Suomen Talouspalveluiden hallituksen puheenjohtaja Kaj Westerberg.

Hänen mukaansa kehitys on nähtävissä kaikilla palvelualoilla, mutta erityisen hyvin se näkyy asianajo- ja tilitoimistoissa. Pahimmassa jamassa hänen mielestään ovat keskikokoiset tilitoimistot, jotka eivät kykene ottamaan käyttöön sellaista teknologiaa, jota isot asiakkaat tarvitsevat.

− Tietojärjestelmätoimittajat ottavat vallan sellaisissa pienissä tilitoimistoissa, jotka joutuvat ostamaan kaiken asiantuntemuksen ulkopuolelta. Pahimmillaan tilitoimistosta tulee vain välittäjä tietojärjestelmätoimittajan ja asiakkaan välille, Westerberg sanoo.

Kasvu vaatii osansa

Westerberg myi yhdessä lähipiirinsä ja Juha Seppälän kanssa omistamansa Suomen Talouspalveluiden koko osakekannan Rantalaiselle maaliskuussa vain runsaan neljän toimintavuoden jälkeen.

Suomen Talouspalveluiden liikevaihto oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonaa euroa ja sillä on yhteensä 130 työntekijää yhdeksässä eri yhtiössä. Konserni palvelee runsasta 2 600 asiakasta neljällätoista toimipaikalla Etelä-Suomessa ja Pohjanmaan rannikolla.

Omistajat olivat kasvattaneet tilitoimistoketjua yritysostoin, kunnes markkinat alkoivat viime vuoden alkupuolella muuttua nopeasti, kun taloushallintoalan konsolidoituminen kiihtyi ja kilpailu ostettavista yrityksistä koveni.

Samaan aikaan Westerbergin liikkumiskyky oli heikentynyt. Pyörätuolista käsin aktiivinen läsnäolo usealla paikkakunnalla toimivassa kasvuyrityksessä oli hankalaa, kun johdettavana oli lisäksi suvun omistama suurehko Westerbergin tilitoimistokonserni.

− Alun perin myyntitavoitteemme oli useamman vuoden päässä, mutta totesimme, että sen saavuttaminen tulee kiristyneen kilpailun takia olemaan oletettua vaikeampaa ja raskaampaa, Westerberg sanoo.

Seuraava kasvupyrähdys olisi myös vaatinut huomattavaa lisäpanostusta Suomen Talouspalveluiden hallintoon, joten omistajat päätyivät kasvattamaan yritystä yhdessä Rantalaisen kanssa.

Taloushallinnon moniottelija

Kaj Westerberg on tilitoimistoyrittäjä toisessa polvessa ja perheyritys Tilitoimisto K.J. Westerbergin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Konserniin kuuluu pari tytäryhtiötä, joista taloushallintopalveluiden tuottamisesta vastaa TW-Laskentapalvelut ja ohjelmistokehityksestä vastaa perheyrityksen puoleksi omistama Probis Solutions.

Tilitoimisto Westerberg poikkeaa muista suurehkoista tilitoimistoista siinä, että sillä on vain yksi toimipaikka Tampereella, jossa sen 110 työntekijää palvelevat asiakkaita valtakunnallisesti. Yrityksen asiakkaat ovat pääasiassa suuria ja keskisuuria yrityksiä.

Tilitoimisto Westerberg on kasvanut verkostojensa kautta orgaanisesti ja ennen kaikkea asiakkaidensa mukana jo 1990-luvun alusta lähtien. Suomen Talouspalveluista sen rinnalle kehitettiin toinen toimintamalli, jossa keskityttiin pienempiin asiakkaisiin ja yritysostoilla kasvamiseen.

64-vuotias Westerberg on sarjayrittäjä, joka on pitkällä urallaan ollut mukana noin 250 yrityskaupassa joko asiantuntijana, ostaja tai myyjänä.

− Useimmiten olemme menneet mukaan sijoittajina joko yrityksen perustamis- tai kasvuvaiheessa. Tällä hetkellä olen mukana pääomasijoitusyhtiömme kautta yli 30 yrityksessä, joista aika monessa olen hallituksessa, hän sanoo.

Westerbergin mielestä Rantalaisen tapa laajentua on asiallisempi kuin Suomen Talouspalveluita lähestyneiden kilpailijoiden.

− Rantalaisen toimintapa muistuttaa paljon omaamme, jossa kunnioitimme ostettavan yrityksen paikallistuntemusta ja -tunnettuutta sekä asiakasosaamista. Sen vuoksi halusimme Rantalaisesta hyvän kodin Talouspalveluiden asiakkaille, hän sanoo.

Suomen Talouspalvelut jatkaa toimintaansa Rantalaisella itsenäisenä konsernin osana omalla brändillään. Yrityksen toimitusjohtaja Juha Seppälä jää Rantalaiselle johdon tehtäviin.

Toimialan paras palvelu vaatii leveät hartiat

Rantalainen kasvaa yritysostoin, jotta se voi riittävän suurena toimijana taata tulevaisuudessakin henkilöstölleen hyvät kehittymismahdollisuudet ja tarjota asiakkailleen taloushallintoalan parhaan osaamisen ja sähköiset palvelut.

Rantalainen on yritysten ja yhteisöjen suurin paikallinen tilitoimistokumppani, jolle asiakkaiden henkilökohtainen palveleminen on etuoikeus.

Suomen parhaaseen tilitoimistopalveluun tarvitaan henkilökuntaa. Rantalainen on henkilöstömäärältään alan suurin palveluntuottaja Suomessa. Maaliskuussa 2019 konsernin palveluksessa oli 830 työntekijää yli 40 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

− Näin suuren joukon ohjaaminen ja yhteisen tavoitteen kirkkaana pitäminen ei ole aina ihan helppoa, sanoo Rantalaisen hallituksen puheenjohtaja, kauppaneuvos Antti Rantalainen.

Hän on ylpeä siitä, että Rantalainen-konserni saa toimia suomalaisen muutosvoiman, yrittäjyyden kanssa ja tehdä töitä sen puolesta.

Rantalaisella on noin 15 000 asiakasta, joista suurin osa on pieniä yrityksiä ja yhteisöjä. Konserni on Suomen markkinajohtaja liikunta-alan järjestöjen taloushallintopalvelujen tarjoajana − muuten sen asiakkaat toimivat laajalti eri toimialoilla.

Viime kesänä pääomasijoittaja Intera Partners tuli mukaan Rantalaisen perheyhtiöön vauhdittamaan yrityksen kasvua. Vuodesta 1972 toiminut Rantalainen on silti edelleen vahvasti perheyhtiö, jossa johdolla ja perheellä on merkittävä rooli.

− Toimimme perhearvoilla, ja niin tekee valtaosa asiakkaistammekin, joista yli 90 prosenttia on perheyrityksiä tai yksityisten omistamia yrityksiä, Antti Rantalainen sanoo.

Sukupolvenvaihdos tilitoimistoissa

Digitalisaation ja automaation tehokas hyödyntäminen edellyttää yrityksiltä paljon osaamista ja resursseja.

Antti Rantalainen toimii toista perättäistä kautta Taloushallintoliiton puheenjohtajana. Hänen mukaansa toimialalla on parhaillaan menossa yrittäjien sukupolvenvaihdos, jossa jatkajilla on suuri tarve hyödyntää digitalisaatiota ja automaatiota.

− Taloushallintoliitto on ollut voimakkaasti edistämässä jäsenyritystensä uudistamista.

Rantalainen on viimeisen kymmenen vuoden aikana vauhdittanut toimialan digitalisointia ostamalla pienempiä tilitoimistoja ja ajanmukaistamalla niiden työvälineet ja prosessit.

− Suurilla yksiköillä on paremmat toimintaedellytykset voimakkaasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Siihen orgaaninen kasvu on liian hidasta, Antti Rantalainen sanoo.

Asiakkaan eduksi

Yhtenä toimialansa suurimmista yrityksistä Rantalaisella on mahdollisuus panostaa alan kehittämiseen ja henkilöstön osaamiseen sekä tuoda ne paikallisena kumppanina lähelle asiakasta.

Ohjelmistoriippumattomana yhtiönä Rantalainen voi valita asiakkailleen aina heidän tarpeisiinsa parhaiten sopivan ratkaisun. Toinen konkreettinen esimerkki ison yrityksen mahdollisuuksista on Rantalaisen vakuutusyhtiöltä neuvottelema 100 000 euron korvausvastuu. Se on huomattavasti parempi kuin taloushallintoalalla yleisesti noudatettava 10 000 euroa. Kolmas esimerkki on Rantalaisen verkkosivuille rakenteilla oleva portaali, joka helpottaa asiakkaiden sähköistä asiointia tilitoimiston kanssa.

Antti Rantalainen sanoo, että Rantalainen haluaa toimia myös muille esimerkkinä kasvuyrityksistä, joita yhteiskunta tarvitsee.

− Seuraavan isomman kasvuvaiheen edellytyksenä on yrityksen listautuminen. Tavoitteenamme  on lähivuosina luoda listautumiseen liittyvät rakenteet, hän sanoo.

Aloita talous- ja palkkahallinnon digiloikka

Sähköinen taloushallinto ja sen mukanaan tuomat edut mahdollistavat mm. reaaliaikaisemman talouden seurannan ja taloudenpidon ilman paperinpyörittelyä. Kaikilla Suomen Talouspalveluiden ja Rantalaisen asiakkailla on mahdollisuus hyödyntää vuoden 2019 ohjelmistokampanjan edut ja ottaa kauan mieltä painanut ”digiloikka” helposti ja edullisesti.

Kampanjan ehdot lyhyesti:

1) Kampanjaedut saa käyttöönsä ne asiakkaat, joilla ei entuudestaan ole käytössä sähköistä taloushallinnon järjestelmää Rantalaisen kautta.

 2) Kampanjaedut saat käyttöösi, kun otat meihin yhteyttä joko sivun alalaidasta löytyvällä lomakkeella, soittamalla tai lähettämällä sähköpostia palveluasiantuntijoillemme (Mika tai Atte, yhteystiedot sivun alalaidassa).

 4) Kampanja on käynnissä 31.8.2019 asti, minkä jälkeen ovat voimassa normaalit ohjelmistohinnastot.

4) Kampanjaetuna saat taloushallinnon ohjelmiston käyttöösi veloituksetta kolmeksi (3) kuukaudeksi.  Mahdolliset transaktioperusteiset kustannukset laskutetaan normaalisti

 5) Ohjelmiston käyttöönotto ei maksa sinulle mitään ja saat ensimmäisen koulutuskerran ohjelmiston käyttöön maksutta.

Ota yhteyttä ja kysy lisää! Kysymyksiin vastaavat asiakkuuspäällikkö Mika Jussila ja Atte Lindbäck:

Mika Jussila

Asiakkuuspäällikkö

044 023 0072

Atte Lindbäck

Palvelupäällikkö

040 525 1137

Yhteydenotot ja lisätiedot

Kysymyksiä ja yhteydenottoja ottavat vastaan sekä Suomen Talouspalvelut -yritysjoukon edustajat että Rantalaisen johto. Lisätietoa Suomen Talouspalveluiden ja Rantalaisen yhteistyöstä voit lukea myös 26.3.2019 julkaistusta lehdistötiedotteesta.

Miia Pajuoja
Tilistar
miia.pajuoja@tilistar.fi
019 460 1537

Ulriika Myllylä
A-Tili
ulriika.myllyla@suomentalouspalvelut.fi
0400 234 220

Hanna Painilainen
Tili-Nokia
hanna.painilainen@tilinokia.fi
050 571 1808

Merja Raivio
ACC Orlando
merja.raivio@accorlando.fi
044 544 6080

Jaakko Kauppi
Analyytikko
050 911 7507
jaakko.kauppi@rantalainen.fi

Ville Saaristo
Kangasalan Tilitoimisto
ville.saaristo@kangasalantilitoimisto.fi
050 380 4635

Jukka Rosenberg
Toimitusjohtaja
jukka.rosenberg@rantalainen.fi
050 311 2194

Maija Turunen
Etelä-Hämeen Tilikeskus
maija.turunen@etela-hameentilikeskus.fi
044 253 1965

Marianne Kiviluoma
Tampereen Tili ja Konsultointi
marianne.kiviluoma@tampereentilijakonsultointi.fi
040 551 9335

Juha-Pekka Mattila
Pirkanmaan Tilitiimi
juha-pekka.mattila@pirkanmaantilitiimi.fi
0400 569 230

Maija Salo
Tammerkosken Tilipalvelu
maija.salo@tilipalvelu.com
044 294 2432

Paula Utriainen 
Projektipäällikkö
paula.utriainen@suomentalouspalvelut.fi
0400 896 227

Juha Seppälä
Liiketoimintajohtaja
juha.seppala@suomentalouspalvelut.fi
040 708 2999

Kimmo Martikainen
M&A -johtaja
kimmo.martikainen@rantalainen.fi
040 555 8081