Hotelli Helka
Asiakastarina
Yritys
Hotelli Helka on Helsingin keskustassa sijaitseva yksityinen hotelli. Hotelli Helkaa operoi Hotelliyhtymä Oy, joka on Suomen NNKY-liiton omistama, se on perustettu vuonna 1969 ja työllistää tällä hetkellä 18 henkilöä.
Palvelu ja ohjelmisto
Rantalainen tuottaa Hotelli Helkalle jatkuvana palveluna taloushallinnon palveluita. Lisäksi Rantalainen on toteuttanut Helkalle kertaluontoisena toimeksiantona veroneuvontaa ja vastuullisuuspalveluita.
Haaste
Hotelli Helkalla on jo paljon hyviä vastuullisuustekoja, mutta niistä viestintä oli vähäistä eikä siihen ollut selkeää suunnitelmaa.
Ratkaisu
Rantalaisen vastuullisuusasiantuntijoiden tuella Hotelli Helka sai selkeyttä ja konkreettisia esimerkkejä vastuullisuusviestintänsä kehittämiseen sekä valmiin vastuullisuusviestintäsuunnitelman.
Hotelli Helka on yksityinen, moderni ja persoonallinen hotelli Helsingin keskustassa. Helka on osa Suomen NNKY-liiton omistamaa Hotelliyhtymää ja yksi hotellin erityispiirre onkin, että se pyrkii tekemään mahdollisimman paljon tulosta, jotta omistaja puolestaan voi käyttää varoja eteenpäin yhteishyödyllisiä asioihin.
”Meidän missionamme on olla Helsingin parhaita 3 tähden hotelleja sekä paikka, johon kenen vain on helppo tulla. Hotellimme arvot tulevat pääasiassa omistajamme kautta ja siksi meille on erityisen tärkeää lähimmäisen rakkaus ja ihmisten hyvä kohtelu”, kertoo Hotelli Helkan toimitusjohtaja ja hotellinjohtaja Mikaela Pomrén.
Rantalainen on monipuolinen taloushallinnon kumppani
Hotelli Helka on tehnyt yhteistyötä Rantalaisen kanssa vuodesta 2017 alkaen. Rantalainen valikoitui taloushallinnon yhteistyökumppaniksi, sillä Helka halusi kumppanin, jolta saa monipuolisesti palveluita eri tarpeisiin saman katon alta.
”Voin suositella Rantalaista erityisesti pk-yrityksille, jolla on vaihtelevia tarpeita. Rantalaiselta saa kaikki palvelut kätevästi samasta paikasta ja erityiskysymyksissä asiantuntemusta löytyy talon sisältä. Lisäksi palvelu joustaa tarpeidemme mukaan. Esimerkiksi meillä laskujen määrä vaihtelee hieman kausittain ja se huomioidaan palvelussa”, Pomrén kertoo.
Yhteistyö oman nimetyn taloushallinnon asiantuntijan kanssa on sujunut saumattomasti.
”Kirjanpitäjämme on tosi kiva ja hänen kanssaan on todella helppo tehdä yhteistyötä. Yhteydenpito on säännöllistä ja saamme aina apua kaikkiin kysymyksiimme”, Pomrén kehuu.
Vastuullisuusasiantuntijat vastuullisuusviestinnän selkeyttäjinä
Vastuullisuus on Hotelli Helkalle tärkeä arvo ja yrityksellä on useampia sertifiointeja, kuten Green Key ja Sustainable Travel Finland. Yrityksen vastuullisuustekoja ja -tavoitteita on jo kirjattu auki mm. verkkosivuilla, mutta vastuullisuusviestintä oli kuitenkin melko vähäistä. Viestinnän selkeyttämiseksi Helkalle toteutettiin vastuullisuusviestintäsuunnitelma projektiluontoisesti. Projektin myötä Helkan vastuullisuusviestintä kirkastui ja he saivat paljon ideoita jatkoa varten.
”Rantalaisen vastuullisuusasiantuntijoiden tuella tunnistimme osa-alueita, joissa me teemme jo hyviä asioita ja saimme ideoita, miten sanoittaa ne ja viestiä niistä nykyisille ja uusille asiakkaille. Tämä oli todella selkeyttävä hanke, jossa saimme paljon konkreettisia vinkkejä hyödynnettäväksi tulevia toimenpiteitä varten”, Hotelli Helkan hotellipäällikkö Teemu Valojärvi kertoo.
Projektin lopputuotoksena Hotelli Helka sai valmiin viestintäsuunnitelman, jossa oli ehdotuksia mm. missä kanavissa ja millaisella äänensävyllä yrityksen vastuullisuusasioista olisi hyvä viestiä.
”Saamamme suunnitelma oli todella hyvä ja siinä on käytännön esimerkkejä, että mitä voidaan tehdä seuraavaksi. Saimme käytännössä sellaisen vastuullisuussuunnitelman, jolla meidän kokoisemme yritys pystyy jatkamaan eteenpäin ja lähteä kehittämään asioita. Seuraavaksi resursoidaan ja laitetaan suunnitelma käytäntöön!”
”Viestintäsuunnitelman avulla saamme varmasti myös paljon liiketaloudellista hyötyä, sillä vastuullisuus vaikuttaa kuluttajien valinnoissa, kun he miettivät mistä hotellista varaavat huoneen”, Valojärvi kertoo.
Ammattitaidolla ja tehokkaasti toteutettu projekti
Vastuullisuusasiantuntijan tuella projekti eteni tehokkaasti ja suunnitelmallisesti.
”Projekti eteni todella johdonmukaisesti: meillä oli kaksi asiantuntijaa Rantalaisen puolelta ja jokaisessa palaverissa oli selkeä agenda ja selkeät tavoitteet. Vastuullisuusasiantuntijoiden toiminta oli todella johdonmukaista – en voi kuin ihailla! Se oli yksi toimivimpia projekteja, mitä olen todistanut”, Pomrén kertoo.
Rantalaisen vastuullisuuspalvelut toteutetaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan ja yrityksen koko sekä resurssit huomioiden.
”Rantalaisen vastuullisuusasiantuntijoiden erinomaisen suunnitelmallisuuden ansiosta projekti ei vienyt meiltä liikaa aikaa, vaan se sujui nopeasti ja tehokkaasti, mikä on iso etu tämänkokoiselle organisaatiolle”, Pomrén kertoo.
”Hanke oli todella hyvin rakennettu ja meille sopivan kokoinen. ” Valojärvi jatkaa.
Pomrén ja Valojärvi suosittelevat vastuullisuusasiantuntijan hyödyntämistä erityisesti lisäresurssina ja kirkastamaan vastuullisuustyötä.
”Voimme suositella vastuullisuusasiantuntijan apua tilanteisiin, joissa yrityksellä ei itsellään ole resursseja lähteä viemään asioita eteenpäin tai kristallinkirkasta ajatusta vastuullisuusviestintäänsä varten. Vaikka yrityksessä tehtäisiin paljon vastuullisuustoimia, niitä ei välttämättä osata sanoittaa tarpeeksi selkeästi tai nostaa esiin tärkeimpiä asioita, jotka erottuisivat kilpailijoista – ja silloin kannattaa käyttää tällaista palvelua. Me ainakin opimme projektin myötä todella paljon. Myös sen, että teemme jo hyvää työtä vastuullisuuden osalta, mutta emme vaan ole osanneet kertoa siitä”, Pomrén kertoo.
”Yhteistyö Rantalaisen vastuullisuusasiantuntijoiden kanssa oli todella sujuvaa. Heillä on moderni ote ja selkeä näkemys vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Olemme todella tyytyväisiä!”, Valojärvi summaa.