Max Lindholm

Kuka?

Max Lindholm toimii palkkahallinnon asiantuntijana Tikkurilan toimistolla ja on työskennellyt Rantalaisella vuodesta 2021.

3 parasta asiaa työssä:

  • Ennakoitavuus
  • Mahdollisuus kehittää osaamistaan jatkuvasti
  • Asiakkaiden auttaminen omalla osaamisellaan

Parasta Rantalaisella:

Ison yrityksen tarjoamat mahdollisuudet ja hyvä yhteishenki.

Suosittelun kautta uudelle uralle

Max Lindholm toimii Rantalaisella palkkahallinnon asiantuntijana ja on aloittanut syyskuussa 2021. Ennen Rantalaiselle tuloa Max työskenteli pienessä isännöinti- ja tilitoimistossa, eli taloushallintoala oli jo hieman tuttu.

”Työskentelin kiinteistöalan asunto-osakeyhtiön puolella kiinteistökirjanpidossa ja työtehtäviini kuului muun muassa reskontraa, vastikkeiden seurantaa ja lisäksi avustin kaikissa mahdollisissa tehtävissä, joille pääkirjanpitäjillämme ei ollut aikaa. Myös isännöintipuoli tuli tutuksi ja pääsin osallistumaan yhtiökokouksiin, järjestämään kokouksia ja avustamaan monenlaisissa tehtävissä, kuten on tavallista pienessä firmassa, että kaikki tekee vähän kaikkea.”

Max päätyi hakemaan Rantalaiselle töihin suosituksen kautta.

”Rantalaisen silloinen palvelupäällikkö kehotti minua hakemaan Rantalaiselle töihin palkkahallinnon asiantuntijaksi. Hän oli sitä mieltä, että sopisin työhön hyvin, koska olen sosiaalinen ja tykkään jutella asiakkaiden kanssa ja lisäksi minulla on työtavassani sopivaa tarkkuutta ja silmää yksityiskohdille. Olin siinä vaiheessa tehnyt kirjanpidon avustavia töitä muutaman vuoden ajan ja ajattelin, että miksi ei ja että elämässä on hyvä oppia aina jotain uutta. Lähdin hakemaan, pääsin ja tässä ollaan.”

Osaamista on päässyt kehittämään työn kautta

Maxin aloittaessa Rantalaisella, hänellä ei ollut aiempaa kokemusta palkkahallinnon työtehtävistä, mutta hän on päässyt kehittämään osaamistaan työn kautta.

”Lähtökohtani oli, että tiesin palkkalaskelmassa näkyvän ennakonpidätyksen ja TyEL:in määrän enkä juurikaan muuta eli siitä olen tullut todella pitkälle. En olisi voinut kuvitella aloittaessani, että parissa vuodessa olisin päässyt tekemään töitä kansainvälisten asiakkaiden kanssa ja kehittämään heidän prosessejaan ja liiketoimintaansa. Eli onhan tämä ollut huikea kiitorata ja Rantalaiselle iso kiitos siitä, että se on mahdollistanut tämän kaiken.”

Rantalaisella oman osaamisen kehittämiseen on aina kannustettu vahvasti.

”Aina on löytynyt sopivaa koulutusta osaamisen lisäämiseen ja kehittämiseen. Esihenkilöni ovat bonganneet ja suositelleet minulle sopivia koulutuksia esimerkiksi asiakkaideni mukaan. Rantalaisella ehdottomasti kannustetaan kouluttautumiseen ja osaamisen kehittämiseen ja se on hienoa!”

Työtehtäviin kuuluu palkanlaskennan lisäksi asiakkaan konsultointia

Maxin työtehtävät ovat pääasiassa palkkahallinnon tavallisia työtehtäviä eli palkanlaskentaa, asiakkaiden konsultointia ja monenlaisia muita palkka- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä.

”Teen palkanlaskentaa kahdella eri ohjelmalla: Procountorilla ja Fivaldilla. Lisäksi päivittäisessä käytössäni on Excel, joka on palkanlaskijan tärkeä työkalu sekä muutamien asiakkaiden omia työkaluja sisäistä raportointia varten.”

Palkkahallinnon asiantuntijana omaa osaamistaan ja kokemustaan voi hyödyntää myös asiakkaan konsultoinnin muodossa.

”Tavallisen palkanlaskennan lisäksi voimme tarjota asiakkaalle lisäarvoa tukemalla asiakkaan toimintaa oman osaamisen avulla ja konsultoimalla asiakasta monissa eri aiheissa. Esimerkiksi mitä asiakas voisi saada aikaan vaihtamalla palkkamallia tai miten tehostaa nykyistä palkanlaskentamallia, miten olla halutumpi työmarkkinoilla tai miten saada lisää työntekijöitä.”

Nykyään palkanlaskijan työssä pääsee myös enenevissä määrin hyödyntämään erilaisia automaatioita ja robotiikkaa.

”Eniten tulee käytettyä tulorekisterin uutta bottia, joka noutaa tulorekisterin tarkistusten raportin eli 600-raportin. Ennen piti käydä manuaalisesti tilaamassa kyseinen raportti erikseen jokaiselle asiakkaalle ja nyt meille on onneksi tehty se botti, mikä helpottaa työtä ja säästää aikaa huomattavasti.”

Asiakastapausten kautta oppii uutta ja pääsee onnistumaan

Maxilla on monenlaisia asiakkaita eri aloilta.

”Minulla on kaikenlaisia asiakkaita: on pieniä yhden yrittäjän yrityksiä ja isoja yli 100 ihmisen firmoja ja kaikkea siltä väliltä, sekä kotimaisia että kansainvälisiä yrityksiä. Työskentelemme tiimissäni pääasiassa niin, että jokaisella on omat asiakkaansa, mutta tiettyjen asiakkaiden kanssa ja esimerkiksi lomatuurausten aikana teemme myös paljon yhteistyötä.”

Asiakastapausten kautta pääsee kehittämään osaamistaan käytännön kautta.

”Asiakkaiden erilaiset tilanteet ja kysymykset auttavat jatkuvasti kehittämään omaa osaamista.

Yksikään työpäivä ei ole samanlainen, vaan aina voi tulla uusia tilanteita tai kysymyksiä, jotka vaativat lisäselvitystä ja uuden oppimista, varsinkin kansainvälisten asiakkaiden kanssa. Tässä työssä oppii myös hakemaan ja tulkitsemaan tietoa eri lähteistä, kuten FinLexistä. Tekemisen kautta oppii kaikkea, mutta etenkin tätä työtä.”

Max nauttii asiakastyöstä ja erityisesti siitä, jos pääsee ratkaisemaan jonkun asiakkaan ongelman.

”Asiakastyössä ehdottomasti parasta on se, jos pystyy ratkaisemaan jonkin asiakkaan ongelman, esimerkiksi jos asiakkaalla on ollut jo pitkään joku haaste, tai on mietitty jotain parannusta johonkin prosessin osaan. Yksi mieleenpainuva tapaus oli asiakas, jolla oli pitkään haasteita lomalaskennan kanssa ja teimme esihenkilöni ja muiden tiimiläisteni kanssa ison selvitys- ja siivoustyön asiakkaan palkanlaskentaan. Lopulta saimme kaiken toimimaan ja jopa täsmäämään ja asiakas oli todella kiitollinen. Siitä jäi hyvä fiilis ja tunsi todella onnistuneensa.”

Palkkahallinnon asiantuntijan työ on sopivan hyvin suunniteltavissa ja ennakoitavissa

Palkkahallinnon asiantuntijan työssä Max arvostaa erityisesti työn ennakoitavuutta ja että omaa työtä on mahdollista suunnitella.

”Palkkahallinnon työ on mielestäni mukavan tasaista: tiedän aina suurin piirtein milloin palkkapäivät ovat ja harvemmin tulee isoja yllätyksiä. Toki toisinaan tulee kiireisempiä hetkiä, mutta pääasiassa työ on hyvin suunniteltavissa ja siitä minä pidän. Kokemuksen kautta oppii myös mihin aikaan tietyt asiakkaat yleensä ovat yhteydessä ja siten niihin voi valmistautua jo etukäteen.”

Tasaisessa tahdissa on omat hyvät ja huonot puolensa: ei ole selkeää kiireaikaa, mutta ei myöskään hiljaisempaa kautta.

”Palkkahallinnon puolella töitä on koko ajan ja tasaisesti koko vuoden ajan. Esimerkiksi kirjanpitoon verrattuna ei ole yhtä isoa valmistuvaa projektia kuten tilinpäätös, vaan palkat pyörivät koko ajan ja joka kuukausi, myös kesälomakaudella.”

Palkkahallinnon asiantuntijan työtä voi tehdä missä haluaa

Max työskentelee osana vajaan kymmenen hengen palkkatiimiä. Tiimin tukikohta on Vantaan Tikkurilassa, mutta suurin osa tekee töitä pääasiassa etänä. Tiimipäivinä ja erilaisia koulutuksia varten koko porukka kokoontuu yhdessä toimistolle. Max kuitenkin mielellään tekee töitä usein toimistolla ja kiertää myös muilla pääkaupunkiseudun toimistoilla.

”Olen vähän semmoinen jännä tyyppi, että tykkään käydä toimistolla ja vieläpä eri toimistoilla. Yllättävää on ollut, että  vaikka Rantalainen on huikean kokoinen konserni, niin täällä on aina lämmin ja välitön tunnelma, riippumatta siitä mille toimistolle menee. Itse työskentelen pääasiassa Tikkurilassa, Pasilassa ja Myyrmäessä ja kaikilla toimistoilla on aina mukava ja kotoisa fiilis.”

Rantalainen tarjoaa joustoa, monipuolisia mahdollisuuksia ja kattavat edut

Max suorittaa parhaillaan tradenomin tutkintoa töiden ohessa, opiskellen pääasiassa iltaisin töiden jälkeen. Joustavan työajan ansiosta opintoja on mahdollista suorittaa samalla työskennellen kokopäiväisesti.

”Rantalaisen tarjoama jousto työajan suhteen on ihan fantastista. Joustoa saa sekä aamuun että iltaan ja täällä on myös mahdollista tehdä töitä lauantaisin, jos sellaiselle on tarvetta. Joustojen ansiosta opiskelukin sujuu hyvin työn ohella. Esimerkiksi, jos minulla on tentti kesken työpäivän, voin tehdä tentin rauhassa ja jatkaa töitä sen jälkeen.”

Rantalaisen muista eduista Max on hyödyntänyt etätyöpistetukea, ePassia ja henkilöstöetuohjelmaa.

”Heti, kun sain tietää, että Rantalaisen kautta on mahdollista tilata kotiin oma sähköpöytä, niin vanha uskollinen romupöytä Ikeasta lähti heti vaihtoon ja uusi ergonominen sähköpöytä tuli tilalle. Lisäksi selaan aina Rantalaisen henkilöstöetuohjelmaan tarjoukset läpi, että jos siellä on jotain mitä voisi hyödyntää. Myös ePassi on ollut positiivinen yllätys ja erityisesti se, että sitä voi käyttää niin monipuolisesti esimerkiksi kulttuuriin ja harrastusmaksuihin.”

Isossa yrityksessä työskentely tuo turvaa ja tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia.

”Mielestäni Rantalaisella parasta on tämän kokoluokan yrityksen tuoma tietty turva. Täällä on paljon mahdollisuuksia kehittyä ja edetä haluamaansa suuntaan urallaan: ylöspäin, alaspäin tai vaikka sivuttain. Meillä ollaan valmiita keskustelemaan siitä, mitä työntekijä haluaisi tehdä ja mihin suuntaan kehittyä. Se on yksi merkittävä ero pienempiin toimistoihin verrattuna, joissa työntekijällä on usein yksi työnkuva ja sitä sitten tehdään tai etsitään uusi työpaikka. Rantalaisella on huikeat mahdollisuudet tuoda omaa osaamista esille ja kehittää osaamistaan haluamaansa suuntaan ja kiinnostustensa mukaan.”