Kun tulin taloon pari vuotta sitten, taloushallintotoimialan ammattilaiset kertoivat, että Rantalaisella on hyvä brändi. Jotta asiasta olisi muutakin kuin mututuntuma, tutkimme ja totesimme, että brändi on hyvä. Rantalaisen brändissä loistaa eritoten luotettavuus ja laatu. Asiat, joista haluamme pitää aina kiinni.

Rantalaisen strategian päivityttyä viime vuonna tuli ajankohtaiseksi pohtia, miten tavoitteita voidaan tukea markkinoinnissa. Käynnistimme brändistrategiatyön, jossa muun muassa yhtiön avainhenkilöt haastateltiin. Muodostimme yhteisen näkemyksen halutusta suunnasta ja positiosta. Tärkeintä oli määritellä palvelutarjoaman ja asiakassuhteen uusi tavoitetila. Keskusteluissa tuli selväksi, että Rantalaista halutaan kehittää yhtiönä voimakkaasti ja tarjota asiakkaille modernin taloushallinnon suomat menestymisen mahdollisuudet.

 

Tukena päätöksenteossa 

Toimiala on isossa murroksessa, kun reaaliaikainen data ja robotiikka muokkaavat työn tekemisen tapaa. Toimialalla puhutaan älykkäästä taloushallinnosta ja robotiikasta – siitä, että osasta kirjanpitäjistä tulee konsultteja ja koneet poistavat rutiinityöt. 

Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että olemme palvelubisneksessä, jossa toimitaan ihmiseltä ihmiselle. Asiakkaan ja kirjanpitäjän, palkanlaskijan tai erikoisasiantuntijan välinen vuorovaikutus ovat aina keskiössä. Järjestelmät ja prosessit tukevat kommunikointia ja tekemistä, mutta yrityksiä johtavat ihmiset, eivät koneet. On hyvä johtaa tiedolla, mutta ihmiset tekevät päätökset. Rantalaisen tehtävänä on auttaa asiakkaitaan päätöksenteossa. Täten kiteytimmekin uuden asiakaslupauksemme: Tulevaisuus on tiedossa.

 

Lupaukseen sisältyy kaksi merkitystä

Lupauksella on kaksi tärkeää tehtävää: ensinnäkin se, että asiakkaamme tietävät 850 ammattilaisemme tekevän määrätietoisesti töitä heidän liiketoimintansa ennustettavuuden eteen. Yllätykset eivät ole toivottuja liiketoiminnassa. Kun toimimme aktiivisessa vuoropuhelussa, niin tiedämme asiakkaan toiveet, haaveet ja suunnitelmat. Voimme suunnitella yhteisesti tulevaa.

Toiseksi, meillä on jo sähköisissä asiakkuuksissa liiketoiminnan numerot reaaliaikaisesti.  Tietoa meillä on siis paitsi asiakkaasta, myös massiivisesti eri toimialoista – asiakkaanamme on yli 15.000 yritystä ja yhdistystä. Panostamme tiedon hyödyntämiseen. Rantalaisen missiota ei ole muutettu. Se on taloudellisen informaation jalostaminen asiakkaan liiketoiminnan menestykseksi. Kirjanpidon luvut ovat niin sanotusti peräpeili. Alan tulee katsoa tulevaisuuteen.

 

Peräpeili pieni, tuulilasi iso

Eräs asiakkaamme lähetti terveiset henkilökunnallemme sisäisessä lanseeraustilaisuudessa. Peräpeili pieni, tuulilasi iso. Hänen mielestään asiakaslupaus kuulosti oikein hyvältä: vaikka kaikki asiat eivät ole vielä rakennettuna valmiiksi, on huojentavaa, että hän on asiakkaana sellaisessa toimistossa, joka edistää näitä asioita isossa mittakaavassa. Kokoahan Rantalaisella on, ja nyt myös uutta näköä.

Muutoksen tekee näkyväksi myös uudistunut visuaalinen ilmeemme. Rantalainen pysyy relevanttina palveluvalikoimaltaan ja on aina ajassa kiinni. Asiakaslupauksemme on myös henkilökuntamme mielestä arvojemme mukainen, ja se on osaltaan muistuttamassa päivittäin missiostamme.