Pitkäikäisen ja menestyvän yritystoiminnan yksi tärkeimmistä taidoista on investoida viisaasti. Investointikohteiden valinta on kuitenkin hankalaa teknologian, kilpailukentän, asiakastarpeiden kuin osaavan henkilöstön saatavuudenkin nopeassa muutostahdissa. Tämä tekee investoinnin hyödyn ja takaisinmaksun ennustamisesta hankalaa. Yksi investointikohde ei kuitenkaan mene ikinä pois muodista, eikä koe inflaatiota. Se on luottamus.

“Today’s entrepreneurs are masters of building trust in uncertain scenarios.” – Philipp Kristian Diekhöner

Mihin luottamus perustuu?

Jos pyydän sinua valitsemaan tuttavapiiristäsi yhden erittäin luotettavan henkilön, niin mitkä asiat korostuvat valinnassasi? Luulen, että mukana on varmasti sekä tunne- että kokemuspohjaista arviota ja intuitiota. Perinteinen fiilikseen pohjautuva kysymyshän on: “Ostaisitko häneltä käytetyn auton?” Aivomme vastaavat tosin tuohon luottamuskysymykseen jo 33 millisekunnissa ilman, että tiedostamme koko asiaa. Onko vastaus oikea, se onkin toinen kysymys, varsinkin kun kyse on uudesta tuttavuudesta.

Itselläni luottamus perustuu vahvasti kokemukseen siitä, miten henkilö on pitänyt sanansa, eli ovatko käytännön teot seuranneet puheita. Kun on tullut virheitä, niin onko asiat paikattu nopeasti ja anteeksipyynnöllä. Luotettavat ihmiset myös kuuntelevat kanssaihmisiään paremmin, ymmärtävät toisen osapuolen tavoitteita ja sitoutuvat tukemaan niitä omalla toiminnallaan – joskus jopa pyytämättä ja yllättäen. Kuunteleminen välittää empatiaa sekä myötäelämistä ja yhteiset tavoitteet allekirjoittavat syvää sitoutumista.

Toisaalta olen kiinnostunut myös pidemmän aikavälin yhteistyöstä, varsinkin kun kyse on liiketoimintaan liittyvistä asioista. Mietin, onko kumppanilla osaaminen, asenne ja tavoitteellisuus, että hän saa sovittuja asioita aikaiseksi pitkässä juoksussa, ja vaikuttaako siltä, että hän tekee kestäviä pitkäjänteisiä valintoja.

Miten investoit luottamukseen?

Voit miettiä konkretiaa oman yrityksesi “luottamus-investointeihin” seuraavalla harjoitteella. Listaa asiakaspalautteen, -keskustelujen tai henkilöstöpalautteen pohjalta asioita, jotka heikentävät luottamusta sinuun ja yrityksesi liiketoimintaan. Listaa myös asiat, jotka nostavat luottamusta. Lopuksi priorisoi tärkeimmät kohteet ja investoi niihin.

Ota myös huomioon, miten digitalisoituva maailma muuttaa luottamuksen rakentamista. Sosiaalinen media, avoimet verkkoarviot ja kommentoinnit tekevät tuotteiden ja palveluiden luotettavuudesta julkista. Toisaalta automaatio ja paperittomat digitaaliset prosessit poistavat ihmisen tekemiä virheitä ja parantavat luottamusta laatuun ja palvelun nopeuteen. Muista myös, että reaaliaikainen tieto ja data parantavat mahdollisuuksiasi viestiä ja toimittaa palveluita luotettavasti. Rakenna myös luottamusta rahoittajiin hyvinä aikoina, eikä vasta hädän hetkellä. Näihin teemoihin hyviä investointikohteita voivat olla reaaliaikaisen taloushallinnon, läpinäkyvän ja joustavan toiminnanohjauksen sekä asiakashallinnan kehittäminen. Näen myös tärkeänä asiana, että koko henkilöstö ymmärtää reaaliaikaisen tiedon ja läpinäkyvyyden merkityksen luotettavuuden rakentajana.

Maailma on murroksessa ja valintojen tulee kestää aikaa. Syvää luottamusta rakentaa rehellisyys ja suoruus siitä, että yrityksesi ajaa asiakkaan etua sekä kestävää tapaa toimia pitkässä juoksussa. Tarjoa siis sitä, mikä on tuottavaa pitkässä juoksussa ja unohda pikavoitot. Investoi kumppanuuksiin, jotka toimivat nykyaikaisesti sekä kehittävät toimintaansa intohimolla. Näin saat arvoa toiminnan kasvaessa tai muuttuessa.

Kirjoittaja Jussi Pekkala on Visma Solutions Oy:n toimitusjohtaja. Yhtiön päätuote on Netvisor, joka mahdollistaa reaaliaikaisen, yhteiskäyttöisen ja automatisoidun taloushallinnon yrityksille ja yrittäjille. Rantalainen on Visman pitkäaikainen ja luotettava kumppani.

 

Katso mitä asiakkuus Rantalaisella pitää sisällään

Tutustu Netvisorin kesätarjoukseen