Marko Wahlstén

Leveämpiä hartioita ja määrätietoisempaa tekemistä

Kuka?

Marko Wahlstén toimii Rantalaisella Varsinais-Suomen asiakkuusjohtajana. Ura Rantalaisella alkoi yritysoston myötä vuonna 2016. Marko on taustaltaan tilitoimistoyrittäjä.

Työ

Kolme parasta asiaa Markon työssä ovat asiakkaat, vapaus liikkua ja määritellä omaa työnkuvaa ja työaikaa sekä kollegat. ”Saan tehdä työtäni mahtavien ja positiivisten ihmisten kanssa”, hän iloitsee.

Ennen Rantalaista Marko Wahlstén oli vuosikymmenen ajan toimitusjohtajana ja yrittäjänä taloushallintoalan perheyrityksessä. Markon johdolla yrityksen henkilöstö ja liikevaihto kasvoivat tasaiseen tahtiin, mutta ajatus yrittäjyydestä luopumisesta alkoi kypsyä vuosien saatossa.

Viimeinen vahvistus suunnanmuutokselle tuli, kun Marko tutustui Rantalaisella työskentelevään, nykyiseen kollegaansa erään koulutuksen yhteydessä. ”Huomasin, että meillä oli paljon samoja arvoja ja näkemyksiä. Jo silloin minulla oli ajatuksena, että haluaisin päästä vielä kehittymään ja saamaan leveämpiä hartioita ajatuksieni taakse kuin mitä silloisessa yrityksessäni oli”, hän kertaa.

Yksi asia johti toiseen, ja Rantalainen solmi yrityskaupan Markon johtaman tilitoimiston kanssa vuonna 2016. Aluksi Marko siirtyi Rantalaisen Varsinais-Suomen alueyhtiön toimitusjohtajaksi, mutta myöhemmin rooli vaihtui omasta toiveesta asiakkuusjohtajan saappaisiin.

 

Hyvä kello kauas kuuluu

Asiakkuusjohtajana Markon päävastuualueet ovat uusasiakashankinta, myynti nykyisille asiakkaille sekä asiakkuuksista huolehtiminen yhteistyössä palvelutuotannon kanssa. Vaikka aluksi roolinvaihdoksessa yrittäjästä palkansaajaksi oli pientä sulattelua, on Marko ollut kaikin puolin tyytyväinen uuteen asemaansa ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

”Olen pystynyt vaikuttamaan omaan työnkuvaani sekä päässyt haastamaan itseäni. Arvostan myös sitä, ettei asioiden kanssa tarvitse koskaan painia yksin. Aina löytyy joku, jolta saada tukea tai sparrausta, sillä resurssit eivät täällä ainakaan lopu kesken”, hän toteaa.

Varsinais-Suomen alueen asiakkuuksien johdossa Marko vastaa isoimmista, suurimpaa liikevaihtoa tekevistä asiakkaista. Työssään hän hyödyntää paljon jo aiemmin rakennettuja sekä uuden roolin myötä kasvatettuja verkostoja. ”Verkostojen kautta luon yleensä keskusteluyhteyden potentiaaliseen asiakkaaseen. Toisaalta Rantalaisen palveluja on helppo myydä, sillä hyvä kello kauas kuuluu”, hän huomauttaa.

Rantalaisella ja asiakkailla on yhä enemmän yhteiskäyttöisiä järjestelmiä, joiden myötä Rantalaisesta käsin pystytään toimimaan erittäin joustavasti eri rooleissa asiakkaan taloushallinnon parissa. Moniosaava ja asiantunteva henkilöstö takaa sen, että Rantalaisella ymmärretään taloushallinnon prosesseja kokonaisvaltaisesti ja pystytään tarjoamaan laadukasta palvelua myös isojenkin organisaatiomuutosten kohdalla. ”Asiakas saa meiltä erittäin kustannustehokkaan ja joustavan taloushallinnon prosessin sekä pystymme auttamaan asiakasta monenlaisissa tarpeissa nyt ja tulevaisuudessa”, Marko sanoo.

Markon mukaan myyntityö ei ole enää ”aggressiivista odottamista”, vaan töitä on tehtävä toisinaan hartiavoimin, vaikka yrityksen hyvä maine suuressa roolissa myynnin onnistumisen kannalta onkin. ”Eihän verkostoistakaan ole mitään hyötyä, jos ei asioita tehdä täällä taustalla oikein”, hän korostaa.

Panostusta puolin ja toisin

Hyvä myyjä on Markon mielestä myyntiorientoitunut ja keskusteleva, mutta myös kuuntelee asiakkaan tarpeita herkällä korvalla. Myös prosessien ja kokonaisuuksien hahmottamisesta on hyötyä. ”Tässä roolissa pitää ymmärtää asioita pidemmällä jänteellä. On oltava myös utelias ja valmis hakemaan luovia ratkaisuja eri tilanteisiin”, hän kuvailee.

Vaikka Markolla on taustallaan pitkä kokemus taloushallintoalan yrittäjänä, on hän Rantalaisella ollessaan saanut valtavasti uusia oppeja ja näkökulmia työhönsä. ”Olen kehittynyt erityisesti kauppojen viimeistelyssä ja myynnin määrätietoisessa eteenpäin viemisessä. Kiinnitän nykyisin enemmän huomiota asiakkuuden elinkaareen kokonaisvaltaisesti: haltuunotosta lähdetään, mutta matkalla on yrityksen koko elinkaari huolehdittavana”, hän pohtii.

Ihanteellisen asiakassuhteen kulmakivet rakentuvat Markon mukaan molemminpuolisesta yhteistyö- ja kehityshalusta: ”Ideaalitilanteessa pääsemme alusta lähtien liikkeelle hyvässä, kehitysmielisessä yhteistyössä ja olemme samalla aaltopituudella lähtötilanteesta sekä yhteistyön kehittämisestä. On myös pystyttävä antamaan palautetta puolin ja toisin, siitähän kumppanuudessa on kyse”, hän painottaa.

 

Asiakkuuksien kehittäminen motivaattorina

Luottamuksellisen suhteen luominen asiakkaaseen on yksi myyntityön haasteista. Vaikka luottamus voitettaisiinkin nopeasti, sen säilyttäminen vaatii määrätietoista tekemistä eikä tule itsestään. Asiakkaita ei voi unohtaa, vaan yhteyttä on ylläpidettävä säännöllisesti.

Marko itse on saanut asiakkailta hyvää palautetta juuri siitä, kuinka hän on aidosti ymmärtänyt asiakkaiden tarpeet ja osannut antaa kehitysehdotuksia niiden mukaan. ”Sitä kautta myös luottamus saavutetaan”, hän täsmentää. Onnistumisen tunteet asiakkuuksien kehittämisessä ovat ne, mitkä saavat Markon joka päivä innostumaan työstään uudelleen ja uudelleen. ”Erityisen hienoa on, kun pääsee tutustuttamaan asiakkaan johonkin uuteen ajattelu- tai toimintamalliin”, hän sanoo.

Myynti on tunnetusti melko kuormittava laji, ja parhaan työvireyden ylläpitämiseksi vaaditaankin hyviä palautumiskeinoja. Marko palautuu työstään parhaiten ulkoillen ja perheen kanssa touhuten. ”Käyn koiran kanssa lenkillä, pyöräilen, ulkoilen ja puuhastelen lapsien kanssa. Ulkoilma on minulle se juttu”, hän kertoo. Marko on myös viime aikoina kasvattanut armollisuutta itseään kohtaan: ”Jos joskus on rauhallisempaa, voin suosiolla ottaa rennommin, jotta jaksan paahtaa täysillä hektisempinä aikoina.”

Urallaan Marko on kokenut monia onnistumisia, erityisesti kun tärkeitä, isoja asiakkuuksia on viety maaliin pitkien neuvottelujen päätteeksi. ”Ne ovat sellaisia työvoittoja, joita muistelee takuulla pitkään. On hienoa kun myyntitilanteessa annetut lupaukset on saatu lunastettua”, hän hymyilee.

Tule meille töihin

Etsimme jatkuvasti uusia työntekijöitä taloushallinnon eri tehtäviin ympäri Suomen.

Katso avoimet työpaikkamme