Jon Väisänen

Kunnianhimoinen palveluiden kehittäjä

Asiakkuuspäällikkö asiakkaan puolella

Jon Väisänen on toiminut Rantalaisen asiakkuuspäällikkönä syksystä 2017 alkaen pääkaupunkiseudun asiakkuuksissa. Asiakaspäällikön tehtävä tilitoimistossa on kuunnella asiakasta ja muuttaa tämän tarpeet tulosta tuottaviksi ratkaisuiksi. Jon toimii työssään keskusteluyhteytenä yritysasiakkaiden ja Rantalaisen välillä. Hänen työtehtävinään on löytää uusia asiakkaita ja sovittaa Rantalaisen laajasta palvelukokonaisuudesta oikeat ratkaisut tämän tarpeisiin. Lisäksi Jon on ollut mukana kehittämässä Rantalaisen liiketoimintasuunnitelmaa sekä tuonut myynnillisen näkökulman erilaisiin kehitysprojekteihin.

”Meidän työssä on vahvasti läsnä konsultatiivinen näkökulma. Eli yritetään ohjeistaa ja löytää asiakkaalle ne hänelle sopivimmat ratkaisut.”

Yrityskaupan mukana uusia tuulia työkuvioihin

Yrityskaupan yhteydessä Rantalaiselle siirtynyt Jon on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja hän valmistui Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2015. Valmistumisen jälkeen Jon työskenteli isossa organisaatiossa tilintarkastajana ja ennen siirtymistään Rantalaiselle pienemmässä tilitoimistossa. Jon kertoo siirtymisen osaksi isompaa organisaatiota tuoneen positiivia muutoksia hänen työkuvaansa, jonka keskipisteessä on asiakkuuksien hoito. Työnkuva on tarkentunut, sillä isommassa yrityksessä tehtävät voidaan delegoida eri osaamisalueiden mukaisesti.

”Työssäni voin keskittyä asiaan kerrallaan, kun ympärillä on enemmän tekijöitä yhteisten asioiden hyväksi. Tärkeimpiä työelämässä oppimistani asioista onkin tehtävien delegointi. Yksi ihminen ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija, joten on järkevämpää hyödyntää ison talon laajaa osaamista ja kysyä tarvittaessa neuvoa.”

Yrityskauppojen seurauksena Jon on saanut myös lisää työkavereita, mitä hän pitää hyvänä asiana. Myös asiakkuudet ovat laajentuneet ja nyt hän vastaa monien eri toimialojen asiakkuuksista. Rantalaistumisen myötä Jonin ammattitaito on myös kasvanut ja palvelutarjonnan laajentuessa hän on oppinut paljon eri toimialoilta. Iso toimija alalla luo myös tietynlaista turvallisuutta työntekijän suuntaan sekä urapolku on tehtävien kehittymisen vuoksi avoimempi.

”Ison toimijan eri palvelut, kuten eri toimialaratkaisut, kansainvälistyminen ja asiantuntijapalvelut ovat opettaneet minulle paljon alan monimuotoisuudesta. Onhan se mukavampi myydä asiakkaalle, kun on enemmän tarjottavaa.”

Jon kertoo yrityskaupan sujuneen nopeasti ja vanhana työntekijänä tuntui, että vain paidan väri muuttui. Jon työskentelee muutaman hengen tiimissä pääkaupunkiseudulla, mutta on verkostoitunut hyvin talon sisällä. Hän sanookin, että tukea kollegoilta ympäri taloa saa paljon. Rantalaisella työskentelee eri osa-alueiden asiantuntijoita ja Jon kertoo, että hänellä on aina erityiskysymyksiä varten useiden alojen osaajien puhelinnumerot tallennettuna.

”Verkostoituminen on tärkeää. Mitä enemmän asiakkuuspäällikkö tuntee ihmisiä talon sisällä, sitä helpompaa myös oma työ on. Rantalaisella on paljon erilaisia ihmisiä töissä, mikä on hyvä asia. Työntekijät ovat eri taustoista ja eri ikäluokkaa, minkä vuoksi voi kysyä apua eri alan osaajilta tarvittaessa.”

Roolina tuoda uusia ideoita käytäntöön

Jon kertoo, että parasta asiakkuuspäällikön työssä on ideoiden vieminen käytäntöön. Pelkästään myynti ei motivoi pidemmän päälle, vaan hän nauttii toimivien ratkaisujen tekemisestä. Asiakkuuspäällikön on oltava jatkuvasti ajan hermoilla ja heillä onkin usein tuorein tieto alaa koskevista asioista. Teknologia alalla kehittyy jatkuvasti ja sekä uusille, että jo olemassa oleville asiakkaille on pystyttävä tuomaan parempia ratkaisuja.

”Tulevaisuudessa haluaisin kehittää entistä enemmän myynnin tekemisen tasoa. Olen kiinnostunut löytämään oikeat työkalut parhaaseen tekemiseen.”

Tällä hetkellä Jonille omassa työssään tärkeintä on se, että asiakas on tyytyväinen. Asiakkuuspäällikkö kohtaa työssään jatkuvasti uusia tapauksia, jolloin jokaiselle on löydettävä räätälöity kokonaisuus. Mitään valmiita paketteja ei siis ole olemassa, vaan ne rakennetaan keskustelusta asiakkaan kanssa. Jon kertoo, että hänen työnsä perustuu luottamukseen ja on tärkeää olla oma itsensä. Kun tehdään töitä yrittäjien ja ihmisten kanssa, on tärkeää olla rakentamatta muuria henkilöiden välille. Jonin tärkein sääntö työelämässä on, että tekee sen, mitä on luvannut tehdä.

”Jos asiakas ottaa uudestaan yhteyttä kysyäkseen neuvoa tai halutessaan uusia palveluja, niin silloin tietää tehneensä vaikutuksen asiakkaaseen.”

Työkaverina Jon kuvailee olevansa positiivinen ja työssä pitää olla aina tekemisen meininki. Asiat pitää tehdä kunnolla ja yhdessä tekeminen näkyykin vahvasti Rantalaisen arjessa. Jon muistuttaa kuitenkin, ettei huumoria saa unohtaa, eikä ottaa elämää liian vakavasti. Kun tehdään vastuullisia asioista, niin vastapainoksi pitää osata myös ottaa rennosti.

 

Lue myös muiden Rantalaisten uratarinoita