Max Lindholm

Vem?

Max Lindholm arbetar som lönekonsult på kontoret i Dickursby och har arbetat hos Rantalainen sedan 2021.

3 bästa saker på jobbet:

  • Förutsägbarheten
  • Möjlighet att kontinuerligt utveckla sina kunskaper
  • Att hjälpa kunder med sin expertis

Det bästa med Rantalainen:

Möjligheter som ett stort företag erbjuder och en bra laganda.

En rekommendation ledde till en ny karriär

Max Lindholm arbetar hos Rantalainen som lönekonsult sedan september 2021. Innan Max kom till Rantalainen arbetade han på en liten fastighetsförvaltnings- och redovisningsbyrå, vilket gjorde att ekonomiförvaltningsbranschen var redan något bekant för honom.

“Jag jobbade med fastighetsredovisning inom fastighetsbranschens bostadsaktiebolagssida och mina arbetsuppgifter innefattade bland annat reskontra, övervakning av bolagsvederlag och att assistera med andra uppgifter som våra huvudbokförare inte hade tid för. Jag blev också bekant med fastighetsförvaltningssidan och fick delta i bolagsstämmor, organisera möten och hjälpa till med olika uppgifter.”

Max sökte jobb hos Rantalainen efter en rekommendation från Rantalainens servicechef som rådde honom att ansöka till företaget som lönekonsult.

”Den dåvarande servicechefen hos Rantalainen uppmuntrade mig att söka jobb som lönekonsult hos Rantalainen. Hen tyckte att jag skulle vara en bra lönekonsult eftersom jag är social och gillar att prata med kunder samt detaljorienterad och noggrann i mitt arbetssätt. Då hade jag jobbat med assisterande uppgifter inom bokföring i några år och tänkte att det alltid är bra att lära sig något nytt. Så jag ansökte och fick jobbet.”

Kompetensen har ökat genom arbetet

När Max började hos Rantalainen hade han ingen tidigare erfarenhet av löneadministrativa arbetsuppgifter, men han har kunnat utveckla sin kompetens genom arbetet.

“Min utgångspunkt var att jag visste att på lönebeskedet fanns förskottsinnehållning och ArPL, men inte mycket mer. Så jag har verkligen kommit långt från det. När jag började kunde jag inte ha föreställt mig att jag ett par år senare skulle arbeta med internationella kunder och utveckla deras processer och affärsverksamhet. Det här har varit en fantastisk startbana och ett stort tack hör till Rantalainen för att ha gjort allt detta möjligt.”

Hos Rantalainen har man alltid uppmuntrat till att utveckla den egna kompetensen.

“Det har alltid funnits lämpliga utbildningar för att öka och utveckla min kompetens. Mina chefer har upptäckt och rekommenderat utbildningar som skulle passa mig, till exempel enligt mina kunder. Hos Rantalainen uppmuntras man definitivt till att utbilda sig och till kompetensutveckling, och det är bra!”

Arbetsuppgifter innefattar löneräkning och kundrådgivning

Max arbetsuppgifter är huvudsakligen vanliga löneadministrationsuppgifter, alltså löneräkning, kundrådgivning och ett brett spektrum av andra löneräknings- och personaladministrationsuppgifter.

“Jag gör löneräkning med två olika program: Procountor och Fivaldi. Dessutom använder jag dagligen Excel som är ett viktigt verktyg för lönekonsulter, samt några av kundernas egna verktyg för intern rapportering.”

Som lönekonsult kan man också utnyttja sin kunskap och erfarenhet i form av kundrådgivning.

“Utöver den vanliga löneräkningen kan vi erbjuda kunden mervärde genom att stödja kundens verksamhet med vår expertis och genom att råda kunden i olika ämnen. Till exempel vad kunden skulle kunna uppnå genom att ändra lönemodellen, hur de kan effektivisera den nuvarande löneräkningsmodellen, hur de kan vara mer eftertraktad på arbetsmarknaden eller hur de kan få fler anställda.”

Numera kan man inom löneräkning också i ökad utsträckning använda sig av olika automatiseringar och robotik.

“Det som jag använder mest är inkomstregistrets nya bot som hämtar inkomstregistrets kontrollrapport, det vill säga 600-rapporten. Tidigare var vi tvungna att manuellt beställa rapporten separat för varje kund och nu har vi lyckligtvis fått boten vilket gör arbetet enklare och sparar mycket tid.”

Kundärenden är lärorika och givande

Max har många typer av kunder inom olika branscher.

“Jag har alla typer av kunder: det finns entreprenörer som jobbar ensam och stora företag med över 100 personer och allt däremellan, både inhemska och internationella företag. I mitt team arbetar vi främst så att alla har sina egna kunder, men vi samarbetar också med vissa kunder och till exempel under semesterperioder.”

Genom kundärenden kan man utveckla sin kompetens i praktiken.

”Kundernas olika situationer och frågor gör att man kontinuerligt utvecklar sin kompetens.

Ingen arbetsdag är lik en annan och särskilt med internationella kunder kan det alltid dyka upp nya situationer eller frågor som kräver utredning och att man lär sig något nytt. I det här jobbet lär man sig också att söka efter och tolka information från olika källor, till exempel Finlex. Vissa saker lär man sig bäst genom att göra, och det stämmer definitivt när det kommer till löneräkning.”

Max tycker om att arbeta med kunder och det bästa är om han kan lösa kunders problem.

”Det absolut bästa med kundarbetet är om man kan lösa ett problem de har. Till exempel om kunden har haft en utmaning under lång tid eller har funderat över någon förbättring i någon del av processen. Ett minnesvärt fall var en kund som hade haft utmaningar med semesterberäkning under en lång tid och tillsammans med min chef och andra teammedlemmar gjorde vi ett stort jobb med att städa upp kundens löneräkning. Till slut fick vi allt att fungera och till och med stämma och kunden var riktigt tacksam. Det kändes bra och som att man verkligen hade lyckats.”

Som lönekonsult kan man planera och förutse sitt arbete

I arbetet som lönekonsult uppskattar Max särskilt förutsägbarheten och att det är möjligt att planera sitt arbete.

“Jag tycker att löneadministration är lagom stabilt: jag vet alltid ungefär när avlöningsdagarna är och det blir sällan några större överraskningar. Naturligtvis finns det ibland mer brådskande tider, men mestadels kan man planera sitt arbete väl och det gillar jag. Genom erfarenhet kan man också lära sig vilken tid vissa kunder vanligtvis tar kontakt och därmed kan man förbereda sig för dem i förväg.”

En stadig takt har sina för- och nackdelar: det finns ingen tydlig rusningstid, men det finns inte heller någon lugnare säsong.

“Inom löneadministrationen finns det genom året alltid något att göra. Jämfört med till exempel bokföring, finns det inom löneräkning finns inga enskilda stora projekt att slutföra, som bokslut. Lönerna ska räknas varje månad, även under semestertiden.”

Man kan jobba var man vill

Max arbetar som en del av ett löneteam på nästan tio personer. Teamet är baserat i Dickursby, men de flesta i teamet arbetar huvudsakligen på distans. På teamdagar och för olika utbildningar samlas hela teamet på kontoret. Max tycker dock om att arbeta ofta på kontoret och besöker även andra kontor i huvudstadsregionen.

“Jag är lite speciell och gillar att åka till kontoret och dessutom besöka olika kontor. Det som jag har varit mest förvånad över är att även fast Rantalainen är en stor koncern är miljön varm och öppen oavsett vilket kontor man är på. Jag arbetar främst på kontoren i Dickursby, Böle och Myrbacka och alla kontor har alltid en trevlig och mysig stämning.”

Rantalainen erbjuder flexibilitet, mångsidiga möjligheter och omfattande förmåner

Max avlägger för närvarande tradenoms examen vid sidan av arbetet och studerar främst på kvällarna efter jobbet. Tack vare flexibla arbetstider som Rantalainen erbjuder är det möjligt att studera och arbeta på heltid.

“Den flexibilitet som Rantalainen erbjuder gällande arbetstid är fantastisk. Flexibilitet finns både för morgnar och kvällar, och vid behov är det även möjligt att arbeta på lördagar. Tack vare flexibiliteten går det bra att studera vid sidan av arbetet. Om jag till exempel har en tentamen mitt i arbetsdagen, kan jag göra det i lugn och ro och fortsätta arbeta efteråt.”

Bland Rantalainens övriga förmåner som Max har använt sig av är stödet för hemkontoret, ePassi och personalförmånsprogrammet.

“Så fort jag fick reda på att det var möjligt att beställa hem ett elektriskt skrivbord från Rantalainen, ersatte jag omedelbart mitt gamla bord från Ikea med ett nytt, ergonomiskt, elektriskt skrivbord. Dessutom bläddrar jag alltid igenom erbjudanden i Rantalainens personalförmånsprogram för att se om det finns något där som jag kan använda mig av. Jag har varit positivt överraskad av Epassi och särskilt att den kan användas så mångsidigt, till exempel för kultur och hobbyavgifter.”

Att arbeta i ett stort företag ger trygghet och erbjuder många olika möjligheter.

“Jag tycker att det bästa med Rantalainen är tryggheten som ett företag av denna storlek erbjuder. Här finns många möjligheter att utveckla sig och avancera i den riktning man vill: uppåt, nedåt eller till och med sidledes. Hos oss är man alltid redo att diskutera vad medarbetaren vill göra och i vilken riktning hen vill utvecklas. Det är en betydande skillnad jämfört med mindre byråer, där en anställd ofta har en enda arbetsbeskrivning och sedan gör man det eller letar efter ett nytt jobb. Hos Rantalainen har man enorma möjligheter att lyfta fram sin kompetens och att utvecklas i den riktning man vill enligt sina intressen.”