Rantalainen är en av Nordens ledande leverantörer av ekonomiförvaltnings- och löneadministrationstjänster. Ett av Rantalainens mål är att påskynda den digitala omvandlingen av ekonomiförvaltnings- och löneadministrationstjänster samt experttjänster, och samarbetet med Taxxa AI stödjer detta mål. För närvarande används Taxxa AI i stor utsträckning av Rantalainens personal och är en del av många experters dagliga arbete. Taxxa AI har även implementerats brett i Sverige hos Win Win Ekonomi och Klara Consulting som också ingår i Rantalainens moderbolag RAN Group.
Taxxa AI är Nordens ledande AI-plattform för ekonomiförvaltnings- och revisionsexperter. Taxxa AI är en B2B-webbtjänst som automatiserar arbetsuppgifter med stora informationsmängder, såsom informationssökning, källhänvisningar, utarbetande av dokument och compliance-kontroller, det vill säga uppgifter som traditionellt har krävt flera timmars manuellt arbete. I dag har verktyget över 3 000 användare i mer än 250 företag i sex olika länder.
”Vårt samarbete med Rantalainen har accelererat både vår produktutveckling och vår förmåga att fokusera på automatisering av arbetsflöden på ett sätt som verkligen stödjer experterna och skapar värde för deras kunder. Som ett teknologistartupföretag genererar vi tusentals produktidéer, men den direkta tillgången till Rantalainens experters insikter och praktiska erfarenhet säkerställer att vi bygger det som verkligen gör skillnad”, säger Francois Roux, VD och medgrundare av Taxxa AI.
”Vi på Rantalainen tycker att teknologin ska stärka människors sakkunnighet – inte ersätta det. Med Taxxa.ai bygger vi en framtid där artificiell intelligens är en naturlig del av expertarbetet, vilket frigör tid, stärker förtroendet och ökar kapaciteten för både våra anställda och kunder”, säger Rantalainens Utvecklingsdirektör Toni Hovinen.
På Rantalainen uppmuntras användningen av Taxxa AI starkt och många experter använder verktyget dagligen. Nedan finns några exempel på hur olika experter på Rantalainen använder Taxxa AI i sitt dagliga arbete och vilka de anser vara verktygets största fördelar.
Informationsverifiering
Taxxa AI är ett utmärkt verktyg för att hitta information och verifiera fakta och data.
”Jag tycker att mesta nyttan har jag i direkta sakfrågor till Taxxa.ai samt att det många gånger har hjälpt mig att förstå vissa regler. Det är lätt och snabbt att få svar. Jag är säker på att jag gör ett bättre jobb nu än innan jag hade möjlighet att kontrollera med Taxxa.ai – även om jag också frågar kollegor.” – redovisningskonsult
Informationskälla och dubbelcheckare
Med Taxxa AI kan användare lätt komma åt pålitliga och relevanta informationskällor.
”Jag har främst använt Taxxa för att snabbt hitta information. Med hjälp av Taxxa kan jag snabbt lokalisera relevanta källor i Taxxas databas och använda dem i mitt arbete. Det har varit särskilt användbart i frågor som rör mervärdesskatt och andra bokföringsfrågor. Jag har också använt Taxxa för att tolka avtal och utifrån det hantera bokföringsmässiga behandlingar.” – Advisor, International affairs
Taxxa AI kan även användas som en assistent som säkerställer att allt är rätt och som kan minska fel.
”Med Taxxa kan man kontrollera saker man är osäker på. Informationen kommer från tillförlitliga källor och Taxxa visar var den har hämtat informationen, så att man vid behov kan kontrollera den själv eller läsa mer. Dessutom hjälper verktyget till att minska misstag – man kan använda det som en extra kontroll, som ett par extra ögon. Taxxa gör mitt arbete, liksom mina kollegors och chefens, snabbare och enklare eftersom jag inte behöver fråga dem lika ofta.” – redovisningskonsult
Sätt att lära sig använda AI-verktyg
Taxxa AI är användarvänligt och ett bra sätt att lära sig att prompta och använda AI-verktyg.
”Med Taxxa har jag sparat tid vid informationssökning. Samtidigt har jag lärt mig mycket genom att föra en dialog med den AI-baserade assistenten. Det var enkelt att komma i gång, även om jag inte tidigare har varit någon aktiv användare av AI-assistenter – åtminstone inte medvetet. Tipsen för att komma i gång och Taxxas webbinarier har hjälpt mig att använda verktyget så effektivt som möjligt.” – lönepraktikant
Hjälper att skriva svar till kunder och med kommunikation på flera språk
Ett av Taxxa AI:s händiga funktioner är möjligheten att få förslag på vad man kan skriva till kunder och man kan få svaret på flera olika språk.
”Jag använder Taxxa bl.a. som stöd när jag skriver svar till kunder. Jag kopierar kundens fråga till Taxxa och frågar hur svaret skulle kunna formuleras. Taxxa ger ett förslag som jag sedan anpassar. Det här är särskilt användbart när det är svårt att hitta rätt formulering. Eftersom finska inte är mitt modersmål har det varit till stor hjälp. Man kan ställa frågor till Taxxa även på svenska och engelska. Jag har många internationella kunder och med Taxxa kan jag skriva frågan exempelvis på svenska och få ett svar på engelska till kunden.” – redovisningskonsult