Tervetuloa tutustumaan Rantalaisen Brändikäsikirjaan!

Lisätiedot brändiohjeistuksesta tai sovelluksista
Atte Lindbäck
Markkinoinnin asiantuntija
+358 40 525 1137
atte.lindback@rantalainen.fi

Du hittar Rantalainens Brandguide på svenska här.

Meidän avullamme asiakkaamme voivat keskittyä olennaiseen – omaan liiketoimintaansa

Yhteistyö kanssamme mahdollistaa tehokkaan liiketoiminnan johtamisen ja tekee päätöksenteosta helpompaa, sillä yrityksen tulevaisuuden menestystä voi rakentaa ajankohtaisella ja relevantilla taloushallinnon tiedolla. Me jalostamme sen hyödynnettävään muotoon ja tulkitsemme ja muodostamme näkemyksiä yhdessä asiakkaan kanssa. Autamme asiakasta tekemään parempia päätöksiä ja ennakoimaan tulevaa. Helpotamme asiakkaidemme arkea ja tuomme taloushallinnon numeroiden tueksi inhimillistä älyä. Siksi voimme sanoa asiakkaillemme, että tulevaisuus on tiedossa”. 

Värit

Rantalaisen pääbrändiväri on Indigo. Muita brändivärejä ovat Lemmikki, Hiekka ja Roosa. Kaikkia värejä käytetään hillitysti, jotta vaikutelma brändistä olisi rauhallinen ja tyylikäs.

Värit ovat

INDIGO
RGB R00 G67 B122
HEX #00437a
CMYK C100 M57 Y0 K40
PMS 295 C

LEMMIKKI
RGB R157 G177 B201
HEX #9db1c9
CMYK C25 M10 Y00 K25
PMS 2155 C

HIEKKA
RGB R228 G228 B221
HEX #e4e4dd
CMYK C00 M00 Y05 K15
PMS 663 C

ROOSA
RGB R228 G194 B192
HEX #e4c2c0
CMYK C00 M25 Y14 K11
PMS 692 C

Lemmikistä, Hiekasta ja Roosasta voidaan käyttää myös vaaleampia sävyjä esimerkiksi tekstien taustaväreinä. Pääbrändiväri Indigoa käytetään aina täyssävyisenä. 

Värien käytössä varmistetaan, että riittävä kontrasti niiden välillä säilyy. Rantalaisen viestinnässä pyritään aina siihen, että ainakin WCAG-kriteeristön mukainen AA-taso saavutettaisiin.

Brändivärejä yhdistelemällä voidaan luoda erilaisia tunnelmia.

Typografia

IBM Plex on Rantalaisen fontti.

IBM Plex on moderni ja laaja kirjasinperhe, joka on ilmeeltään selkeä ja helppolukuinen. IBM Plex sopii hyvin lukujen esittämiseen mutta sen lisäksi siinä on inhimillistä lämpöä.

Fontin voi ladata Googlelta.

 

Rantalaisen otsikkokirjain on IBM Plex Mono. Sitä käytetään lähtökohtaisesti kaikissa materiaaleissa otsikointiin. Sen lisäksi sitä voidaan käyttää tehosteena lyhyissä teksteissä. Pääasialliset leikkaukset ovat Regular, Medium, Semibold ja Bold. Tarpeen mukaan voidaan käyttää myös muita leikkauksia.

IBM Plex Sans -fonttia käytetään IBM Plex Monon rinnalla pidemmissä teksteissä, kuten esimerkiksi esitteiden tai julkaisujen leipäteksteissä. Pääasialliset leikkaukset ovat Regular, Medium, Semibold ja Bold. Tarpeen mukaan voidaan käyttää myös muita leikkauksia.

Jos IBM Plex Mono ei ole käytettävissä, otsikot korvataan Consolaksella. Esimerkkejä tällaisista tilanteista on mm. Microsoft Word- ja Powerpoint -sovellukset.

Jos IBM Plex Sans ei ole käytettävissä, pitkien tekstien fontiksi valitaan Verdana. Esimerkkejä tällaisista tilanteista on mm. Microsoft Word- ja Powerpoint -sovellukset.

Infografiikka

Infografiikoissa käytetään brändifonttia ja -värejä, jotta ilme on harmoninen ja Rantalainen-brändin näköinen.

Kuosi

Logon tunnusosaa, eli R-kirjainta, käytetään elävöittämään ja tuomaan syvyyttä väripintoihin. 

Kuvamaailma

Brändikuvat

Rantalaisen kuvat ovat hetkiä ihmisten elämästä. Kuvista välittyy positiivinen asenne. Kuvattavissa ihmisissä on vahva läsnäolon tuntu ja he ovat aktiivisia toimijoita. Kuvien valo on pääsääntöisesti vallitsevaa, pohjoista valoa. Värimaailmassa noudatetaan Rantalaisen brändivärejä. Kuvauspaikoiksi valitaan paikkoja, joissa on indigonsinistä ja vaaleita maavärejä.

Rantalaisen viestinnässä ja markkinoinnissa käytettävät kuvat kuvittavat yhtiön strategian mukaista toimintaa. Kuvissa näytetään ihmisten välistä vuorovaikutusta, tiimityöskentelyä ja kumppanuutta taloushallinnon asioissa.

Kuvituskuvat

Luontoaiheet

Rantalaisen toimintaa esittävien kuvien rinnalle tarvitaan ns. kuvituskuvaa silloin, kun puhutaan yleisistä tai abstrakteista asioista. Suomalaisesta luonnosta ammentava kuvamaailma korostaa Rantalaisen toiminta-aluetta ja kotimaisuutta.

Urbaanit

Luontokuvien ohella käytetään myös kuvituskuvia, joissa näkyy urbaania ympäristöä ja elämää.

Henkilökuvat

Rantalaisen henkilökuvat ovat korkealaatuisia ja hyvin valaistuja. Sivuvaloilla henkilön kasvoista saadaan kolmiulotteiset.
Taustana käytetään keskisävyistä harmaata. Brändiväreistä taustoina voidaan käyttää Hiekkaa tai Lemmikkiä.

Ääni

Rantalaiselle tehtyjen videoiden musiikin tunnelma on kohottava, inspiroiva ja energinen. Musiikissa on “sähköä” ja se herättää tunteen dynaamisesta liikkeestä eteenpäin.

 

Ikonit

Rantalaiselle on luotu valikoima ikoneita. Niitä käytetään kuvittamaan Rantalaisen palveluvalikoimaa ja abstrakteja aiheita, joiden kuvittaminen valokuvin on vaikeaa.

Sovellukset

Johdonmukainen ja brändin visuaalista ilmettä hyödyntävä somejulkaiseminen kasvattaa Rantalaisen tunnettuutta.

Powerpoint-esitykset ovat selkeitä ja ilmavia. Sivuja ei täytetä tekstillä vaan niillä esitellään vain tärkeimmät kohdat.

Rantalaisen lomakkeisto on ilmavan vaalea.

Roll-upien avulla on helppo luoda Rantalainen-brändin näköisiä tiloja.

Avainnauhoissa voidaan tuoda esille Rantalaisen asiakaslupaus.

R-tunnus sopii hyvin kohteisiin, joissa tilaa on vähän ja yhteys Rantalaiseen selvä. Tällaisia käyttökohteita ovat mm. rintanapit, pinssit, tarrat, profiilikuvat, painonapit, faviconit yms.

Paperikasseiksi valitaan hyvälaatuiset ja kestävät mallit.
Kassin painatuksissa käytetään logon ja asiakaslupauksen lisäksi R-kuosia.

Oviteippauksissa käytetään logoa yhdistettynä asiakaslupaukseen.

Teippaus asemoidaan niin, että logon yläreuna on noin 1/4-korkeudella koko oven korkeudesta. Logon Rantalainen-sana on noin puolet koko oven leveydestä.

Painotuotteet painetaan hyville papereille. Julkaisujen yleisilme on rauhallinen ja laadukas.