Manu Lajunen, kirjanpitäjä

Manu Lajunen, kirjanpitäjä

Matkalla taloushallinnon asiantuntijaksi

Manu Lajunen on yksi Hämeenlinnan toimistomme kirjanpitäjistä. Hän on 43-vuotias ja työskennellyt Rantalaisella noin viiden vuoden ajan. Manu viettää vapaa-aikaansa keräillen suomalaista lasia ja selvittäen keräilyesineiden taustoja.

Manu valmistui Mikkelin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi 1996 erikoistuen laskentatoimeen. Opintojen aikana Manulle varmistui, että hän haluaa työskennellä taloushallinnon työtehtävissä ja kehittyä alalla monipuoliseksi asiantuntijaksi. Tähän liittyen hän on suorittanut KLT-tutkinnon ja haluaisi tutustua entistä tarkemmin yhtiöoikeuteen.

Manu siirtyi kirjanpitäjäksi valmistumisensa jälkeen ja oppi paljon silloiselta työnantajaltaan. Rantalaisen riveihin Manu tuli yrityskauppojen myötä, mitä ennen hän oli jo ehtinyt tehdä kirjanpitoja eri toimialoille ja yhtiömuotoisille yrityksille.

– Rantalaisella on resursseja kouluttaa ja ylläpitää henkilöstönsä osaamista, mikä ei pienillä toimistoilla aina ole mahdollista. Yhtiön sisällä on myös mahdollista vaihtaa työtehtäviä tai toimipistettä, jos henkilökohtainen tilanne sitä vaatii, Manu toteaa.

Kilpailuetuna asiakaspalvelu, työyhteisö ja osaaminen

Manu panostaa työssään ennen kaikkea tasaisen laadun tuottamiseen asiakkaille. Hänen mielestään asiakaspalvelu on tärkeä, ellei tärkein, osa kirjanpitäjän työtä.

– Kirjanpitäjältä täytyy löytyä aitoa kiinnostusta asiakkaansa liiketoimintaa kohtaan. Kirjanpidon raporttien osalta on tärkeää viedä ne mahdollisimman lähelle tilinpäätöstasoa ja selvittää vastaan tulleet ongelmat heti. Asiakas voi ottaa minuun yhteyttä koska tahansa tilanteen luonteesta riippumatta, Manu kertoo omasta työstään.

Asiakkaan kannalta tärkein Rantalaisen kilpailuetu on Manun mielestä yhtiön organisaatiomalli, joka mahdollistaa asiakkaan tukemisen kaikissa tilanteissa. Nimetyt asiakasvastaavat tietävät asiakasyrityksen tilanteen ja ymmärtävät eri toimialoja. Asiakasvastaavan taustalla on puolestaan kirjanpitotiimi, jolta saa tukea tarpeen tullen ja tuurausapua lomien aikana. Tiimi voi pyytää apua koko toimistolta ja vaikeimmissa tilanteissa tukena on koko yhtiön ammattitaito.

– Monet yritykset joutuvat muuttamaan toimintaansa suurempien toimijoiden kehittyessä. Esimerkiksi suuret toimittajat eivät enää ota vastaan paperilaskuja tai lähetä niitä. Tällaisten haasteiden kohdalla haluankin olla kehittämässä asiakkaideni toimintaa, enkä vain tuottaa kirjanpitopalveluja, Manu toteaa.