Jaana Lehto, palkanlaskija

Jaana

Tutunomainen ja helposti lähestyttävä

Tammelasta kotoisin oleva Jaana Lehto päätyi atk-painotteisten merkonomiopintojen jälkeen taloushallinnon tehtäviin ja täydensi osaamistaan myöhemmin tradenomiopinnoilla Hämeen ammattikorkeakoulussa. Hän on ollut aktiivisesti mukana paikallisessa kylätoiminnassa jo pitkään ja nauttii lukemisesta.

Ennen Rantalaisen riveihin astumista Jaana työskenteli mm. Reebok-CCM Hockey Oy:ssä, joka tunnetaan myös Kohon mailatehtaana, vastuullaan talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä. Jaana toimi tuolloin myös yrityksen työsuojelutoimikunnassa ja kirjoitti säännöllisesti henkilöstölehteä. Osana tätä työtä hän kokosi lyhyen tehtaan historiikin monista erillisistä lehtiartikkeleista.

– Mailatehtaan palkat ulkoistettiin Rantalaiselle ja sitä kautta tutustuin firmaan. Avointa työpaikkaa oli siten helppo hakea, kun yhtiö tuntui tutulta ja oli matala kynnys ottaa yhteyttä, Jaana kertoo.

Nykyisin Jaana työskentelee Rantalaisella palkanlaskijana Hämeenlinnan toimistolla. Rantalaisella hän aloitti viime vuoden joulukuussa.

Avainasemassa nykyaikaiset työvälineet ja luottamus

Jaanan mielestä yrityksien suurin haaste palkkahallinnon suhteen on vanhanaikaisuus.

– Ylimääräistä työtä teettävät eniten käsin kirjatut tuntilistat, jotka ovat ajoittain hyvinkin epäselviä. Asiakkailla on mahdollista saada parempaa, tarkempaa ja nopeampaa palvelua, kun palkkatiedot ovat kerättynä sähköiseen muotoon. Näin tiedot on helpompi päivittää ja vaivatonta tuoda suoraan palkkajärjestelmään. Samalla säästyy huomattava määrä resursseja, Jaana toteaa.

Palkanlaskenta on vaativaa työtä etenkin lomapalkkojen ja erilaisten työehtosopimuksien takia. Tämän takia Jaana tähtää työssään siihen, että palkat ovat laskettu oikein. Hän korostaa, että asiakkaan ja palkanlaskijan jouheva yhteistyö edellyttää keskinäisen luottamuksen rakentumista ja jatkuvaa kommunikointia.

– Yhtiössä on monenlaista osaamista taloushallintoon liittyen. Pienissä toimistoissa henkilöstön osaamispohja ei läheskään aina ole tarpeeksi laaja kaikkien haasteiden ylittämiseen. Rantalaisella hinta on tae laadusta, jonka asiakas saa laaja-alaisen palveluosaamisen myötä, Jaana kertoo.