Miten ideat syntyvät?

4.9.2017 julkaistun TILIPOSTI & Palkka 2/2017 -lehden pääkirjoitus. Lue koko lehti tästä. Tilaa myös Rantalaisen uutiskirje tästä.

Suuresti ihailemani ideoitsija ja monilahjakkuus Saku Tuominen on ehtinyt opettaa minulle elämässäni monia asioita. Olen tutustunut hänen ruoka-aiheisiin kirjoihinsa ja kymmenien yritysten jälkeen päässyt joissain ruoissa tasolle, jota keskivertokokkina olen itsekin hämmästellyt. Lopputulokseen pääseminen on vaatinut toimimattomien kokeilujen hyväksymistä sekä halua onnistua.

Tuomisen innoittamana minusta on tullut yksinkertaisen lähestymistavan kannattaja. Tämä pätee niin ruoanlaittoon kuin liike-elämäänkin. Huippuruoka syntyy vain parhaista raaka-aineista eikä niiden lukumäärä ratkaise lopputulosta. Sama pätee kilpailuetuun liiketoiminnassa. Se syntyy yksinkertaisuudessaan siitä, että yrityksellä on paremmat ihmiset ja paremmat ideat kuin kilpailijoilla.

Rantalainen-konsernin päivitetyn strategian uusi kulmakivi on hallitun kasvun mahdollistava turvallinen liiketoiminta, mikä edellyttää työntekijöiltä jatkuvaa toiminnan kehittämistä. Haluamme olla yrityksenä asiakkaillemme vakaa ja luotettava kumppani, jonka kehittyminen turvaa asemaamme markkinoilla ja varmistaa nykyteknologiaa hyödyntävät tehokkaat prosessit toiminnassamme. Asiakkaidemme liiketoiminnan turvallisuutta edistää myös se, että heidän taloushallintonsa on järjestetty siten, että se tuottaa laadukasta, luotettavaa ja ennakoivaa tietoa yrityksen liiketoiminnan sekä päätöksenteon tueksi.

Kehittyäkseen yritys tarvitsee uusia ideoita ja uudet ideat vaativat kirkasta ajattelua. Kirkkaalla ajattelulla tarkoitetaan sekä kykyä nähdä että ajatella selkeästi ja yksinkertaisesti. Luontaista uteliaisuutta asioihin tarvitaan myös. Työelämä on täynnä mahdollisuuksia tehdä toisin ja kehittää asioita, jos pitää mielen avoimena ja ajattelee terävästi. Ja kun näkee, sen pohjalta myös tekee.

Ja lopuksi vielä vastaus otsikon kysymykseen. Ideat syntyvät niin, että joku saa ne. Ei ole kyse mistään sen monimutkaisemmasta. Vaikeus piilee siinä, kuinka suurelle koetukselle ympäristö idean keksijän laittaa, ja uskaltaako hän edetä ideansa kanssa toteutukseen asti. Jännä juttu, mutta maailmassa on paljon neuvotteluhuoneita, joissa istuvat ihmiset luulevat tietävänsä, toimiiko jonkun toisen esittelemä idea vai ei. Ja kukaan ei oikeasti tiedä. Se selviää vasta kokeilemalla.

Kaikkien aikojen parasta ideasyksyä!

Kirjoittaja Emma Joki on Rantalainen Itä-Suomen operatiivinen johtaja ja Rantalainen-konsernin johtoryhmän jäsen.